Netflixin kävijämäärät kasvoivat reilusti, mutta liikevaihto jäi ennusteista Netflix lisäsi uusia käyttäjiä reilusti ennusteita enemmän, mutta alkuvuonna rajusti noussut osake kääntyi laskuun. Yhtiö on ilmoittanut myös palvelunsa hinnankorotuksista. Löytyykö optimaalinen hinta, ennenkuin kilpailijat ehtivät markkinoille? Tatu Ronkainen 18.1.2019 FAANG osakkeet tulokset Netflix lisäsi uusia käyttäjiä reilusti ennusteita enemmän, mutta alkuvuonna rajusti noussut osake kääntyi laskuun. Yhtiö on ilmoittanut myös palvelunsa hinnankorotuksista. Löytyykö optimaalinen hinta, ennenkuin kilpailijat ehtivät markkinoille? Netflix lisäsi lähes 9 miljoonaa uutta käyttäjää Suoratoistettavien videopalveluiden markkinajohtaja Netflix julkaisi Q4/2018 tuloksensa eilen. Yhtiö ilmoitti kasvattaneensa kuukausitilaajien määrää reilusti ennusteita enemmän. Arvioiden mukaan yhtiö lisäisi tilaajien määrää neljännellä kvartaalilla 7.6 miljoonalla, mutta kokonaismääräksi tuli jopa 8.84 miljoonaa uutta maksavaa käyttäjää. Netflixin osakekohtainen tulos $0.30 oli selkeästi ennusteita ($0.24) parempi, mutta liikevaihto $4.19Mrd jäi ennusteista ($4.21Mrd). Kuten aikaisemmassa artikkelissa mainitsimme, kuukausikäyttäjien määrää tarkastellessa täytyy muistaa, että eri maantieteelliset alueet maksavat palvelusta eri määrän. Netflixillä on myös historiaa käyttäjämäärien heikosta ennustamisesta. Q2/2018 yhtiö arvioi käyttäjämäärien kasvun rajusti yläkanttiin, ja kun näistä jäätiin, romahti osake. Q3:lla tilanne oli päinvastainen. Kokonaismäärältään Netflixillä oli vuoden 2018 lopussa 139 miljoonaa maksavaa käyttäjää, 29 miljoonaa enemmän kuin vuoden 2017 lopussa. Lisää alkuperäissisältöä Netflix ilmoitti viime viikolla nostavansa palvelun hintaa 13-18%. Suosituimman, $11 dollarin kuukausihintaisen palvelutyypin hinnassa tapahtuu suurin muutos: uudeksi hinnaksi tulee $13. Hinnannousu tulee voimaan uusilla asiakkailla heti ja olemassa olevilla asiakkailla Q1-Q2 aikana vaiheittain. Tämä on neljäs kerta kun yhtiö nostaa hintoja, mutta aikaisemmat nostot eivät ole olleet näin suuria. Yhtiön pyrkimyksenä on kerätä rahaa tuottaakseen lisää alkuperäissisältöä. Yhtiön CCO:n Ted Sarandosin mukaan alkuperäissisältö on selkeästi Netflixin suosituinta sisältöä ja siihen panostaminen erityisen tärkeää myös jatkossa. Uudet sarjat kuten Bodyguard ja elokuvat kuten Bird Box ovat lyöneet suoratoistopalvelun sisäiset ennätykset toistojen määrissä. Erityisesti alkuperäistuotetut elokuvat alkavat Netflixissä lähestyä alkuperäissarjojen suosiota, mikä tarkoittaa että yhtiön kokonaistarjonta on entistä houkuttelevampaa kuluttajille. Yhtiö ennustaa Q1/2019 lisäävänsä maksavia asiakkaita 8.9 miljoonaa (1.6M Yhdysvalloissa ja 7.3M kansainvälisillä markkinoilla). Kasvua haetaan siis edelleen ulkomailta, mutta kasvuodotukset ja niiden keskinäinen suhde pysyy likipitäen ennallaan seuraavan kvartaalin ennusteissa. Yhtiö pyrkii kasvattamaan liikevoittomarginaalin 13%:in vuoden 2019 loppuun mennessä (10% vuonna 2018). Suurin osa yhtiön liikevaihdosta ei tule dollareina ja on näin myös valuuttakurssien armoilla. Netflix ei arvioi valuuttakurssien vaikutusta ennusteissaan. Sijoittajan näkökulma Rajusti joulusta asti (yli 50%!) noussut osake kääntyi tulosjulkistuksen jälkeen laskuun ja putosi eilisen päätöskurssin jälkeen jälkipörssissä noin 4%. Laskua voidaan pitää verrattaen maltillisena ja osoituksena siitä, että sijoittajien luottamus yhtiöön on kova vaikka liikevaihtoennusteesta jäätiin. Sijoittajan kannattaa olla Netflixin kanssa tarkkaavainen. Kurssi on palannut lähelle 52 viikon huippuja ja osakkeen rajut heilahtelut tekevät siitä erittäin volatiilin, varsinkin kun pitää mielessä, että osake syöksyi FAANG-osakkeista eniten viimeksi syksyllä. Netflixin P/E on myös erittäin korkea. Tämä kertoo siitä, että markkinoilla odotetaan yhtiöltä jatkuvaa ja reipasta kasvua. Myös suoratoistopalvelujen kilpailu on kiihtymässä. Disneyn oma suoratoistopalvelu on tulossa piakkoin ja se syö Netflixiltä ainakin sisältöä, sekä mahdollisesti myös asiakkaita. Lisäksi Apple avasi omia applikaatioitaan televisiovalmistajien käyttöön, mahdollisesti pohjustaakseen omaa, tulevaa suoratoistopalveluaan. Yhtiö itse ei pidä uusia kilpailijoita merkittävänä uhkana: onhan markkinoilla jo Amazonin kaltainenkin jättiläinen ilman sen suurempaa vaikutusta Netflixin tulokseen. Mainitsipa Netflix sijoittajakirjeessään, että videopeli Fortnite on merkittävämpi kilpailija yhtiölle kuin kaapelijättiläinen HBO. Tutustu myös muihin FAANG-yhtiöihin analyysistamme. Tulevaisuuden potentiaaliset FAANG-yhtiöt löydät tästä artikkelista. Seuraa tuloskautta Seuraa suomalaisten osakkeiden tuloskautta Sijoittaja.fi:ssä. Tulosseurantataulukosta saat nopean käsityksen, missä suomalaisten osakkeiden tuloskaudella mennään. Näet mitkä osakkeet ylittivät odotukset, ja milloin loput tulokset julkistetaan. Osavuosikalenteri Liikevaihto- ja liiketulosennusteet Toteutuneet liikevaihdot, tulokset ja yhtiön suoritus FAANG osakkeet tulokset
Netflix lisäsi lähes 9 miljoonaa uutta käyttäjää Suoratoistettavien videopalveluiden markkinajohtaja Netflix julkaisi Q4/2018 tuloksensa eilen. Yhtiö ilmoitti kasvattaneensa kuukausitilaajien määrää reilusti ennusteita enemmän. Arvioiden mukaan yhtiö lisäisi tilaajien määrää neljännellä kvartaalilla 7.6 miljoonalla, mutta kokonaismääräksi tuli jopa 8.84 miljoonaa uutta maksavaa käyttäjää. Netflixin osakekohtainen tulos $0.30 oli selkeästi ennusteita ($0.24) parempi, mutta liikevaihto $4.19Mrd jäi ennusteista ($4.21Mrd). Kuten aikaisemmassa artikkelissa mainitsimme, kuukausikäyttäjien määrää tarkastellessa täytyy muistaa, että eri maantieteelliset alueet maksavat palvelusta eri määrän. Netflixillä on myös historiaa käyttäjämäärien heikosta ennustamisesta. Q2/2018 yhtiö arvioi käyttäjämäärien kasvun rajusti yläkanttiin, ja kun näistä jäätiin, romahti osake. Q3:lla tilanne oli päinvastainen. Kokonaismäärältään Netflixillä oli vuoden 2018 lopussa 139 miljoonaa maksavaa käyttäjää, 29 miljoonaa enemmän kuin vuoden 2017 lopussa. Lisää alkuperäissisältöä Netflix ilmoitti viime viikolla nostavansa palvelun hintaa 13-18%. Suosituimman, $11 dollarin kuukausihintaisen palvelutyypin hinnassa tapahtuu suurin muutos: uudeksi hinnaksi tulee $13. Hinnannousu tulee voimaan uusilla asiakkailla heti ja olemassa olevilla asiakkailla Q1-Q2 aikana vaiheittain. Tämä on neljäs kerta kun yhtiö nostaa hintoja, mutta aikaisemmat nostot eivät ole olleet näin suuria. Yhtiön pyrkimyksenä on kerätä rahaa tuottaakseen lisää alkuperäissisältöä. Yhtiön CCO:n Ted Sarandosin mukaan alkuperäissisältö on selkeästi Netflixin suosituinta sisältöä ja siihen panostaminen erityisen tärkeää myös jatkossa. Uudet sarjat kuten Bodyguard ja elokuvat kuten Bird Box ovat lyöneet suoratoistopalvelun sisäiset ennätykset toistojen määrissä. Erityisesti alkuperäistuotetut elokuvat alkavat Netflixissä lähestyä alkuperäissarjojen suosiota, mikä tarkoittaa että yhtiön kokonaistarjonta on entistä houkuttelevampaa kuluttajille. Yhtiö ennustaa Q1/2019 lisäävänsä maksavia asiakkaita 8.9 miljoonaa (1.6M Yhdysvalloissa ja 7.3M kansainvälisillä markkinoilla). Kasvua haetaan siis edelleen ulkomailta, mutta kasvuodotukset ja niiden keskinäinen suhde pysyy likipitäen ennallaan seuraavan kvartaalin ennusteissa. Yhtiö pyrkii kasvattamaan liikevoittomarginaalin 13%:in vuoden 2019 loppuun mennessä (10% vuonna 2018). Suurin osa yhtiön liikevaihdosta ei tule dollareina ja on näin myös valuuttakurssien armoilla. Netflix ei arvioi valuuttakurssien vaikutusta ennusteissaan. Sijoittajan näkökulma Rajusti joulusta asti (yli 50%!) noussut osake kääntyi tulosjulkistuksen jälkeen laskuun ja putosi eilisen päätöskurssin jälkeen jälkipörssissä noin 4%. Laskua voidaan pitää verrattaen maltillisena ja osoituksena siitä, että sijoittajien luottamus yhtiöön on kova vaikka liikevaihtoennusteesta jäätiin. Sijoittajan kannattaa olla Netflixin kanssa tarkkaavainen. Kurssi on palannut lähelle 52 viikon huippuja ja osakkeen rajut heilahtelut tekevät siitä erittäin volatiilin, varsinkin kun pitää mielessä, että osake syöksyi FAANG-osakkeista eniten viimeksi syksyllä. Netflixin P/E on myös erittäin korkea. Tämä kertoo siitä, että markkinoilla odotetaan yhtiöltä jatkuvaa ja reipasta kasvua. Myös suoratoistopalvelujen kilpailu on kiihtymässä. Disneyn oma suoratoistopalvelu on tulossa piakkoin ja se syö Netflixiltä ainakin sisältöä, sekä mahdollisesti myös asiakkaita. Lisäksi Apple avasi omia applikaatioitaan televisiovalmistajien käyttöön, mahdollisesti pohjustaakseen omaa, tulevaa suoratoistopalveluaan. Yhtiö itse ei pidä uusia kilpailijoita merkittävänä uhkana: onhan markkinoilla jo Amazonin kaltainenkin jättiläinen ilman sen suurempaa vaikutusta Netflixin tulokseen. Mainitsipa Netflix sijoittajakirjeessään, että videopeli Fortnite on merkittävämpi kilpailija yhtiölle kuin kaapelijättiläinen HBO. Tutustu myös muihin FAANG-yhtiöihin analyysistamme. Tulevaisuuden potentiaaliset FAANG-yhtiöt löydät tästä artikkelista. Seuraa tuloskautta Seuraa suomalaisten osakkeiden tuloskautta Sijoittaja.fi:ssä. Tulosseurantataulukosta saat nopean käsityksen, missä suomalaisten osakkeiden tuloskaudella mennään. Näet mitkä osakkeet ylittivät odotukset, ja milloin loput tulokset julkistetaan. Osavuosikalenteri Liikevaihto- ja liiketulosennusteet Toteutuneet liikevaihdot, tulokset ja yhtiön suoritus FAANG osakkeet tulokset