Amazon selvästi yli odotusten liikevaihdon ja voiton osalta Amazon kasvoi 13 prosenttia Q3:lla. Operatiivinen liikevoitto oli selvästi odotuksia parempi. Yhtiön ennuste Q4:lle osui myös analyytikoiden haarukkaan. Markkinareaktio kannattavuusparannukseen oli positiivinen. Sijoittaja.fi 27.10.2023 Amazon analyysi osakkeet sijoitusideat teknologiayhtiöt tulokset tuloskausi Amazon kasvoi 13 prosenttia Q3:lla. Operatiivinen liikevoitto oli selvästi odotuksia parempi. Yhtiön ennuste Q4:lle osui myös analyytikoiden haarukkaan. Markkinareaktio kannattavuusparannukseen oli positiivinen. Amazon yrityksenä Amazon* on netin jättiläinen ja sen tärkein markkina-alue on USA. Amazonin liikevaihdosta 67 % tulee Yhdysvalloista. Amazon tunnetaan parhaiten verkkokaupastaan, mutta yhtiöllä on myös useita muita merkittäviä liiketoimintasegmenttejä. Vuonna 2022 Amazonin liikevaihto oli lähes 514 miljardia. Amazonin verkkokauppa on isoin liiketoiminta-alue ja on 47 prosenttia liikevaihdosta, 22 prosenttia tulee kolmannen osapuolen myynnistä, joita ovat yhtiölle maksettavat komissiot ja kuljetusmaksut. Amazon Web Services (AWS) on kolmanneksi suurin liiketoimintasegmentti 14 prosentin osuudella. AWS tarjoaa pääasiassa yritysten käyttöön monipuolisen pilvipalvelualustan ja on markkinajohtaja noin 35 % globaalilla markkinaosuudella. Microsoftin Azure on toisena noin 22 % markkinaosuudella. Yhtiö kilpailee myös suoratoistomarkkinassa Amazon Prime palvelulla, joka tuo noin 7 % liikevaihdosta. Amazon myy myös mainospalveluita, jotka ovat noin 7 % liikevaihdosta. Amazonin 2023 kolmannen kvartaalin tulos Amazon kasvoi vahvasti Q3:lla. Liikevaihto kasvoi 13 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna 143,1 miljardiin dollariin. Operatiivinen liikevoitto oli peräti 11,2 miljardia dollaria, joka on selvästi vahvempi kuin vertailukauden 2,5 miljardia. Operatiivinen kassavirta 12 kuukaudelta oli huikeat 71,7 miljardia dollaria, jossa on 81 prosentin kasvu. Amazonin kasvulukemat olivat vielä kovemmat kuin vuoden toisella kvartaalilla. Amazonin liikevaihto ylitti hienoisesti myös yhtiön oman ennusteen. Edellisessä osavuosikatsauksessa Amazon arvioi liikevaihdon olevan kolmannella kvartaalilla parhaimmillaankin 143 miljardia dollaria. Liikevaihto 143,1 miljardia dollaria (13 % kasvu) (analyytikkojen ennuste 141,4 mrd.) Operatiivinen liikevoitto 11,2 miljardia dollaria Nettotulos 9,9 miljardia dollaria EPS 0,97 $ (analyytikoiden ennuste 0,58 $ ) Amazonin tulos eri liiketoimintasegmenteissä Amazon Web Serivices (AWS) liikevaihto oli 23,1 miljardia dollaria, kasvua vuoden takaiseen 12 % (analyytikkoennuste 23,2 mrd.). AWS:n kasvu oli selvästi rauhallisempaa kuin Googlen Cloudilla tai Microsoftin Azurella. AWS on Amazonin tuottavin liiketoiminta ja sen operatiivinen tulos oli 7 miljardia dollaria. Operatiivinen liikevoitto kasvoi reilusti vertailukauden 5,4 miljardista. Amazonin ydinliiketoiminnan eli verkkokaupan myynti jatkoi elpymistään, kasvaen 7 % vuoden takaiseen verrattuna. Edellisellä neljänneksellä kasvua oli 4 %. Syyskuun neljännes sisälsi tämän vuoden Prime Day -tarjouksen tulokset, joka järjestettiin heinäkuussa. Amazon kuvaili sitä suurimmaksi yksittäiseksi myynti kampanjaksi koskaan. Mainosliiketoiminta oli jälleen vahvassa kasvussa. Liikevaihto kasvoi 26 prosenttia 12,1 miljardiin dollariin. Googlen mainostuotot kasvoivat 11 prosenttia toisella neljänneksellä ja Facebookin 24 prosenttia. Amazonilla ei ole omaa sosiaalisen median alustaa, mutta se myy mainostilaa verkkokauppa-alustallaan, jossa tuotteiden myyjät kilpailevat näkyvyydestä. Amazon on ollut viimeisen vuoden ajan leikannut kustannuksia. Yhtiö laajeni liian nopeasti pandemian aikana. Yritys on irtisanonut 27 000 työntekijää viime syksystä lähtien ja luopunut joistakin vähemmän kannattavista panostuksista. Amazonin tulos visualisoituna Amazonin tulos visualisoituna. Kuva App Economy Insights Johto tyytyväinen Amazon tulokseen Amazonin toimitusjohtajan Andy Jassyn mukaan neljännes oli vahva Amazonille. ”Meillä oli vahva kolmas neljännes, kun palvelujen kustannusten lasku ja toimitusten nopeus Stores-liiketoiminnassamme ottivat taas askeleen eteenpäin, AWS-kasvumme jatkoi vakaantumistaan, mainostulot kasvoivat voimakkaasti, ja kokonaisliikevoitto sekä vapaa kassavirta nousivat merkittävästi” Jassy totesi lausunnossaan. Hän mainitsi myös leikkausten ja vyönkiritysten tuottavan tulosta. Ohjaus Q4:lle Amazon odottaa liikevaihdon olevan 160 – 167 miljardia dollaria, joka tarkoittaa noin 7- 12 prosentin kasvua. Mikäli Amazonin liikevaihto on ennusteen keskellä 163,5 miljardissa dollarissa tarkoittaa se noin 9,6 prosentin kasvua suhteessa viime vuoden 149,2 miljardiin dollariin. Analyytikot odottivat 166,6 miljardin dollarin liikevaihtoa, joka osuu Amazonin oman ennusteen ylälaitaan. Liikevoitto-ohjaus oli 7 – 11 miljardia dollaria. Vuosi sitten liikevoitto oli 2,7 miljardia dollaria. Amazonin osake Amazonin osake on ollut tasaisessa nousutrendissä maaliskuusta lähtien. Pohjakosketus on joulukuun lopulta, jolloin Amazon kävi 81 dollarissa. Vuoden alusta Amazonin osake on noussut noin 40 prosenttia, vaikka viimeisen kuukauden aikana osake onkin tullut alas. Osake reagoi positiivisesti Q3-tulokseen ja nousi jälkipörssissä. Amazonin kurssikehitys vuoden ajalta. Kuva eToro & TradingView AWS on markkinajohtaja AWS on Amazonin tärkein osa, koska se tuo vakaata voimakasta kasvua erinomaisella kasvulla. AWS on markkinajohtaja, jonka haastajina olevat Microsoftin Azure ja Google Cloud. AWS:n palveluita ostavat useat suuret yhtiöt, jotka tuovat tasaista tulovirtaa. Pelkästään Netflix, Twitch, Linkedin, Facebook ja BBC maksavat Amazonille AWS:n palveluista noin 67 miljoonaa dollaria, joka kuukausi. Kuva: Visual Capitalist Käy kauppaa Amazonin osakkeella ilman välityspalkkioita eToron sijoitusalustalla voi sijoittaa kansainvälisiin osakkeisiin erittäin alhaisilla kuluilla. Osakkeiden välityspalkkio eTorossa on nolla euroa. Sijoittaja.fi on tehnyt eToroon kolme sijoitussalkkua, jotka ovat helposti kopioitavissa. Yksi salkuista sijoittaa teknologiaosakkeisiin. Salkku on sijoittanut Amazonin osakkeeseen. (*) Affiliate-linkki. Linkin kautta siirtyminen sivustolle ei aiheuta kuluja käyttäjälle. Tehdyistä tilauksista sivusto voi saada rahallisen korvauksen. Amazon analyysi osakkeet sijoitusideat teknologiayhtiöt tulokset tuloskausi
Amazon yrityksenä Amazon* on netin jättiläinen ja sen tärkein markkina-alue on USA. Amazonin liikevaihdosta 67 % tulee Yhdysvalloista. Amazon tunnetaan parhaiten verkkokaupastaan, mutta yhtiöllä on myös useita muita merkittäviä liiketoimintasegmenttejä. Vuonna 2022 Amazonin liikevaihto oli lähes 514 miljardia. Amazonin verkkokauppa on isoin liiketoiminta-alue ja on 47 prosenttia liikevaihdosta, 22 prosenttia tulee kolmannen osapuolen myynnistä, joita ovat yhtiölle maksettavat komissiot ja kuljetusmaksut. Amazon Web Services (AWS) on kolmanneksi suurin liiketoimintasegmentti 14 prosentin osuudella. AWS tarjoaa pääasiassa yritysten käyttöön monipuolisen pilvipalvelualustan ja on markkinajohtaja noin 35 % globaalilla markkinaosuudella. Microsoftin Azure on toisena noin 22 % markkinaosuudella. Yhtiö kilpailee myös suoratoistomarkkinassa Amazon Prime palvelulla, joka tuo noin 7 % liikevaihdosta. Amazon myy myös mainospalveluita, jotka ovat noin 7 % liikevaihdosta. Amazonin 2023 kolmannen kvartaalin tulos Amazon kasvoi vahvasti Q3:lla. Liikevaihto kasvoi 13 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna 143,1 miljardiin dollariin. Operatiivinen liikevoitto oli peräti 11,2 miljardia dollaria, joka on selvästi vahvempi kuin vertailukauden 2,5 miljardia. Operatiivinen kassavirta 12 kuukaudelta oli huikeat 71,7 miljardia dollaria, jossa on 81 prosentin kasvu. Amazonin kasvulukemat olivat vielä kovemmat kuin vuoden toisella kvartaalilla. Amazonin liikevaihto ylitti hienoisesti myös yhtiön oman ennusteen. Edellisessä osavuosikatsauksessa Amazon arvioi liikevaihdon olevan kolmannella kvartaalilla parhaimmillaankin 143 miljardia dollaria. Liikevaihto 143,1 miljardia dollaria (13 % kasvu) (analyytikkojen ennuste 141,4 mrd.) Operatiivinen liikevoitto 11,2 miljardia dollaria Nettotulos 9,9 miljardia dollaria EPS 0,97 $ (analyytikoiden ennuste 0,58 $ ) Amazonin tulos eri liiketoimintasegmenteissä Amazon Web Serivices (AWS) liikevaihto oli 23,1 miljardia dollaria, kasvua vuoden takaiseen 12 % (analyytikkoennuste 23,2 mrd.). AWS:n kasvu oli selvästi rauhallisempaa kuin Googlen Cloudilla tai Microsoftin Azurella. AWS on Amazonin tuottavin liiketoiminta ja sen operatiivinen tulos oli 7 miljardia dollaria. Operatiivinen liikevoitto kasvoi reilusti vertailukauden 5,4 miljardista. Amazonin ydinliiketoiminnan eli verkkokaupan myynti jatkoi elpymistään, kasvaen 7 % vuoden takaiseen verrattuna. Edellisellä neljänneksellä kasvua oli 4 %. Syyskuun neljännes sisälsi tämän vuoden Prime Day -tarjouksen tulokset, joka järjestettiin heinäkuussa. Amazon kuvaili sitä suurimmaksi yksittäiseksi myynti kampanjaksi koskaan. Mainosliiketoiminta oli jälleen vahvassa kasvussa. Liikevaihto kasvoi 26 prosenttia 12,1 miljardiin dollariin. Googlen mainostuotot kasvoivat 11 prosenttia toisella neljänneksellä ja Facebookin 24 prosenttia. Amazonilla ei ole omaa sosiaalisen median alustaa, mutta se myy mainostilaa verkkokauppa-alustallaan, jossa tuotteiden myyjät kilpailevat näkyvyydestä. Amazon on ollut viimeisen vuoden ajan leikannut kustannuksia. Yhtiö laajeni liian nopeasti pandemian aikana. Yritys on irtisanonut 27 000 työntekijää viime syksystä lähtien ja luopunut joistakin vähemmän kannattavista panostuksista. Amazonin tulos visualisoituna Amazonin tulos visualisoituna. Kuva App Economy Insights Johto tyytyväinen Amazon tulokseen Amazonin toimitusjohtajan Andy Jassyn mukaan neljännes oli vahva Amazonille. ”Meillä oli vahva kolmas neljännes, kun palvelujen kustannusten lasku ja toimitusten nopeus Stores-liiketoiminnassamme ottivat taas askeleen eteenpäin, AWS-kasvumme jatkoi vakaantumistaan, mainostulot kasvoivat voimakkaasti, ja kokonaisliikevoitto sekä vapaa kassavirta nousivat merkittävästi” Jassy totesi lausunnossaan. Hän mainitsi myös leikkausten ja vyönkiritysten tuottavan tulosta. Ohjaus Q4:lle Amazon odottaa liikevaihdon olevan 160 – 167 miljardia dollaria, joka tarkoittaa noin 7- 12 prosentin kasvua. Mikäli Amazonin liikevaihto on ennusteen keskellä 163,5 miljardissa dollarissa tarkoittaa se noin 9,6 prosentin kasvua suhteessa viime vuoden 149,2 miljardiin dollariin. Analyytikot odottivat 166,6 miljardin dollarin liikevaihtoa, joka osuu Amazonin oman ennusteen ylälaitaan. Liikevoitto-ohjaus oli 7 – 11 miljardia dollaria. Vuosi sitten liikevoitto oli 2,7 miljardia dollaria. Amazonin osake Amazonin osake on ollut tasaisessa nousutrendissä maaliskuusta lähtien. Pohjakosketus on joulukuun lopulta, jolloin Amazon kävi 81 dollarissa. Vuoden alusta Amazonin osake on noussut noin 40 prosenttia, vaikka viimeisen kuukauden aikana osake onkin tullut alas. Osake reagoi positiivisesti Q3-tulokseen ja nousi jälkipörssissä. Amazonin kurssikehitys vuoden ajalta. Kuva eToro & TradingView AWS on markkinajohtaja AWS on Amazonin tärkein osa, koska se tuo vakaata voimakasta kasvua erinomaisella kasvulla. AWS on markkinajohtaja, jonka haastajina olevat Microsoftin Azure ja Google Cloud. AWS:n palveluita ostavat useat suuret yhtiöt, jotka tuovat tasaista tulovirtaa. Pelkästään Netflix, Twitch, Linkedin, Facebook ja BBC maksavat Amazonille AWS:n palveluista noin 67 miljoonaa dollaria, joka kuukausi. Kuva: Visual Capitalist Käy kauppaa Amazonin osakkeella ilman välityspalkkioita eToron sijoitusalustalla voi sijoittaa kansainvälisiin osakkeisiin erittäin alhaisilla kuluilla. Osakkeiden välityspalkkio eTorossa on nolla euroa. Sijoittaja.fi on tehnyt eToroon kolme sijoitussalkkua, jotka ovat helposti kopioitavissa. Yksi salkuista sijoittaa teknologiaosakkeisiin. Salkku on sijoittanut Amazonin osakkeeseen. (*) Affiliate-linkki. Linkin kautta siirtyminen sivustolle ei aiheuta kuluja käyttäjälle. Tehdyistä tilauksista sivusto voi saada rahallisen korvauksen. Amazon analyysi osakkeet sijoitusideat teknologiayhtiöt tulokset tuloskausi