Facebook löi ennusteet ja varautui miljardisakkoihin, osake nousi reippaasti

Facebook varautuu FTC:n ennätyssakkoihin asettamalla sivuun $3 miljardia. Palveluiden käyttäjämäärät ovat kuitenkin kasvussa mikä näkyy mainostulojen rajussa nousussa. Ilman sakkovarausta yhtiö olisi lyönyt sekä liikevaihto-, että tulosennusteet reilusti. Voiko Facebookin nousua tärkeimmäksi mainosalustaksi enää pysäyttää?

Tatu Ronkainen
Tatu Ronkainen

Facebook varautuu FTC:n ennätyssakkoihin asettamalla sivuun $3 miljardia. Palveluiden käyttäjämäärät ovat kuitenkin kasvussa mikä näkyy mainostulojen rajussa nousussa. Ilman sakkovarausta yhtiö olisi lyönyt sekä liikevaihto-, että tulosennusteet reilusti. Voiko Facebookin nousua tärkeimmäksi mainosalustaksi enää pysäyttää?

Facebookin taivaalla on jälleen kerran myrskypilviä. Yhdysvaltojen kuluttajansuojaa ja kilpailua valvova virasto Federal Trade Commission (FTC) aikoo asettaa Facebookille ”ennätysmäisen” sakon johtuen sen monista yksitysyyttä loukkaavista toimista. Facebookin oman arvion mukaan kyseessä on n. $3-$5 miljardin sakot, joihin yhtiö on ilmoittamansa mukaan varautunut kirjaamalla $3 miljardin tappion neljänneksen aikana. Aikaisempi FTC:n asettama sakkoennätys on $22 miljoonaa, joten ennätys tullaan todella rikkomaan ja reilusti.

Facebookin mainostulot kasvoivat 26%

Kyseessä ei kuitenkaan olisi Facebook, ellei se kohuista huolimatta onnistuisi taas kerran vakuuttamaan sijoittajat siitä, että sen liiketoiminta on paitsi kannattavaa, myös tehokasta. FTC:n sakko on toki suuri, mutta suhteutettuna yhtiön liikevaihtoon kuitenkaan ole järisyttävä ja siihen varautuminen sai sijoittajat reagoimaan välittömästi: osake ponnahti jälkipörssissä ylös jopa 8%.

Facebookin Q1 liikevaihto oli $15,07 Mrd (ennuste $14,98 Mrd) ja osakekohtainen tulos $0,85 (ennuste $1,63). Osakekohtaista tulosta voidaan myös tarkastella ilman kertaluontoista FTC-varausta, jolloin se on $1,89, lyöden ennusteen reilusti. Kokonaisuudessaan Facebookin kulut Q1/2019:llä olivat $11,76 Mrd ($8,76 Mrd ilman sakkovarausta).  Kulujen noin 25% kasvu ja henkilöstön noin 36% kasvu  vertailukaudesta korreloi sen kanssa, että Facebook on viimevuotisten kohujen jälkeen luvannut lisätä reilusti panostuksia tietoturvaan. Näyttääkin siltä, että juuri näin on tapahtumassa.

Facebookin mainostulot (Advertising) kasvoivat neljänneksellä $11,795 Mrd:iin (26%) sekä päivittäisten-, että kuukausittaiskäyttäjien määrän kasvaessa vertailukaudesta 8%. Yhtiöllä on nyt 2,38 miljardia aktiivista käyttäjää, joista 1,56 miljardia käyttää palveluita päivittäin. Yhtiön koko tarjooma mukaan luettuna (Facebook, Whatsapp, Instagram, Messenger) aktiivikäyttäjien määrä nousee 2,7 miljardiin. Yhtiön käyttäjämäärät ovat järisyttäviä, jos ajatellaan että yhtiöllä ei ole jalansijaa esimerkiksi Kiinassa. Lisäksi alaikäisiä, jotka eivät voi yhtiön tuotteita käyttää, on noin 2 miljardia. Potentiaalisia käyttäjiä on siis 7,5 miljardin väestöstä noin 4 miljardia, joista Facebook tavoittaa jo reilusti yli puolet. Ei liene yllättävää, että yhtiön mainospaikoille riittää kysyntää entistä enemmän.

Kasvu jatkuu Instagramin ja Storiesin avulla

Yksi Facebookin uusimmista palvelulanseerauksista on ”Checkout” joka mahdollistaa tuotteiden ostamisen suoraa Instagramin kautta. Myös Snapchatia reilusti kopioiva Instagram Stories on ollut yhtiölle jättimenestys, operatiivinen johtaja Cheryl Sandberg totesi, että Storiesilla on jo puoli miljardia käyttäjää päivittäin ja että yli kolme miljoonaa mainostajaa on tarjonnut tuotteitaan Storiesin kautta.

Mainostaminen Storiesin ja Checkoutin kanssa on myös toistaiseksi edullisempaa kuin Facebookin tai varsinaisen Instagramin kuvapalvelun kautta, joka avaa ovia uusille potentiaalisille mainostajille ja näin ollen kasvattaa yhtiön kokonaistarjoomaa vastaamaan paremmin kasvavaan mainostajien määrään. Seuraavalta neljännekseltä analyytikot odottavat $1,78 osakekohtaista tulosta $16,38 Mrd liikevaihdolla.

Facebookin tuloksen vaikutukset muihin mainosalustoihin

Myöhemmin tänään tuloksensa julkaisevat Amazon ja 29.4 tuloksensa julkistava Alphabet (Google) ovat myös suuria mainosalustoja, erityisesti Googlelle Facebookin mainostulojen kasvu on myrkkyä, sillä yhtiön liikevaihdosta leijonanosa tulee juuri mainostuloista. Ovatko mainostajien panostukset kasvaneet kokonaisuudessa vai onko Facebook siirtynyt kaappaamaan asiakkaita kilpailijoiltaan nähdään viimeistään ensi viikon aikana?

Kuten yllä mainitut Amazon ja Alphabet, myös Facebook on yksi maailman kuumimmista teknologiaosakkeista, eli FAANG-osakkeista. Tutustu myös muihin FAANG-osakkeisiin ja seuraa niiden tuloksia Sijoittaja.fi:ssä.

Seuraa tuloskautta

Seuraa suomalaisten osakkeiden tuloskautta Sijoittaja.fi:ssä. Tulosseurantataulukosta saat nopean käsityksen, missä suomalaisten osakkeiden tuloskaudella mennään. Näet mitkä osakkeet ylittivät odotukset, ja milloin loput tulokset julkistetaan.

  • Osavuosikalenteri
  • Liikevaihto- ja liiketulosennusteet
  • Toteutuneet liikevaihdot, tulokset ja yhtiön suoritus

Sijoittaja.fi -jäsenenä saat kaiken hyödyn irti tuloskausisisällöstä.

Seuraa tuloskautta Sijoittaja.fi:ssä!

Sinua voisi kiinnostaa
Helsingin pörssi
TOP 10 -osakkeet, jotka löytyvät parhaiden salkunhoitajien salkuista
Tekoälymegatrendin kärkiyhtiön Nvidian tulos Timo Heikkilän analyysissa – SIJOITTAJA -podcast 34
Viikon laatuosake: Marimekko tähtää kannattavaan kasvuun
Sijoittajan valinnat