Airbnb:n osake tuplaantui ensimmäisenä pörssipäivänä Airbnb:n osake kipusi 113 % ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä antaen yhtiölle markkina-arvon, joka on suurempi kuin kilpailevalla Booking Holdings -yhtiöllä. Mitä tämä kertoo markkinasta? Mitä Airbnb:n osakkeelta voi odottaa? Henri Heikinheimo 14.12.2020 airbnb listautuminen listautumisanti osakkeet sijoitusideat Airbnb:n osake kipusi 113 % ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä antaen yhtiölle markkina-arvon, joka on suurempi kuin kilpailevalla Booking Holdings -yhtiöllä. Mitä tämä kertoo markkinasta? Mitä Airbnb:n osakkeelta voi odottaa? Airbnb:n osake tuplasi arvonsa ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä Vuoden suurimmassa USA:n markkinoiden listautumisannissa tähän saakka Airbnb:n osakkeen arvo yli kaksinkertaistui ensimmäisen kaupankäyntipäivän aikana nostaen yhtiön markkina-arvon yli 100 miljardiin dollariin (huomioiden henkilöstöoptiot, rajoitetut osakkeet jne.). Vertailukohtana vakiintuneemman kilpailijan Booking Holdingsin markkina-arvo on noin 86 miljardia dollaria. Airbnb:n osake avasi kaupankäynnin 146 dollarissa, mikä oli 115 % yli sen osakeannin hinnan 68 dollaria. Jo listautumisannin hinta oli selvästi korkeampi kuin aiemman tavoitehinnan 56–60 dollaria, jota oli jo nostettu kertaalleen ylöspäin. Airbnb keräsi annissa 3,8 miljardia dollaria, mikä tekee siitä vuoden suurimman tavanomaisen listautumisannin. Annin koko päihitti sekä DoorDashin että Snowflaken annit, jotka molemmat keräsivät 3,36 miljardia ennen ylimyyntioptioita ja suunnattuja osakeanteja. Ainoa suurempi listautumisanti oli miljardöörisijoittaja Bill Ackmanin 4 miljardin SPAC (Special Purpose Acquisition Company) eli yritysostoon tarkoitettu erillisyhtiö. Rahaston kaltaisen SPAC-yhtiön tarkoituksena on ostaa iso osuus yksityisestä yrityksestä ja viedä se pörssiin tavallista listautumisantia kevyemmällä byrokratialla. Airbnb:llä takanaan vuosi vuodelta kasvavat tappiot Huikeasta markkina-arvostaan huolimatta Airbnb ei ole tehnyt vuositasolla tulosta omistajilleen, mikä on tavanomaista juuri listautuneille teknologiayhtiöille. Edellisen kerran Airbnb haki 1 miljardin dollarin edestä lisäpääomaa sijoittajilta huhtikuun koronakriisissä. Toukokuussa yhtiön vaikeudet kärjistyivät ja se joutui irtisanomaan neljänneksen henkilöstöstään. Airbnb teki vuoden 2020 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana enemmän tappioita kuin edellisen vuoden aikana yhteensä, ja edellisvuonna Airbnb teki suuremman tappion kuin edellisen neljän vuoden aikana yhteensä. Antiesitteessä yhtiö kertoo tehneensä tappiota jokaisena vuotena perustamisestaan lähtien ja varoitti, ettei välttämättä kykene saavuttamaan kannattavuutta. Markkinoiden yllätykseksi Airbnb kuitenkin kääntyi Q3:lla voitolliseksi ja yhtiö teki 219 M$ nettotuloksen. Liikevaihto laski Q3:lla 18 % vuoden takaiseen verrattuna koronarajoitusten aiheuttamasta matkailun vähentymisestä johtuen. Lasku oli kuitenkin selvästi muita alan toimijoita parempi. Esimerkiksi Bookingin liikevaihto laski 48 % vertailukaudesta. Airbnb hyötyi kotimaan matkailun kasvusta. Johdon mukaan liiketoiminnan elpyminen vuoden 2020 toisella ja kolmannella neljänneksellä johtuu asiakkaiden uudesta kyvystä ja halusta matkustaa, ja Airbnb:n liiketoimintamallin suhteellisesta vahvuudesta. Kuvaaja: WSJ. Airbnb:n tappiot ovat kasvaneet voimakkaasti viime vuosina. Listautumishuumaa ja poskettomia valuaatioita Sijoittajien kilpa potentiaalisista listautujista käy kuumana yksityisillä markkinoilla, ja ensimmäisen pörssipäivän nousurallit ovat voimakkaimpia sitten teknokuplan vuosien. Loppuvuotta kohden listautumishuuma on vain kiihtynyt, ja viikon aikana listautuneet DoorDash ja Airbnb tykittivät ensimmäisenä pörssipäivänään 86 % ja 113 % nousuun. ”I haven’t seen anything like this in over 20 years. The party is as loud and the drinks are flowing as freely as the dot-com boom, despite that we’re all drinking at home and alone.”– Pääomasijoittaja Eric Paley New York Timesissa. Kuvaaja: Quartz/Jay Ritter. Listautujien ensimmäisen pörssipäivän tuotot ovat korkeampia kuin yhtenäkään vuotena sitten teknokuplan. Listautumisen jälkeen Airbnb:n ja DoorDashin valuaatiot nousivat hujauksessa pilviin. Molemmat tekevivät kuluneen vuoden aikana miinusmerkkisen tuloksen, joten yhtiöiden P/E-lukuja ei ole mielekästä laskea. DoorDashin ja Airbnb:n P/S-luvut olivat ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä pörssin sulkeutuessa 27,8 ja 23,8, mikä on yli 4 kertaa Nasdaq 100 -indeksin ja yli 8 kertaa S&P 500 -indeksin P/S-luku. Kolme historian suurinta teknologiayhtiöiden listautumisantia on nähty vuonna 2020. Millaisia tuottoja listautujilta voi tulevaisuudessa odottaa? Pörssilistautujien tulevia tuottoja ennakoidessa nyrkkisääntönä voi käyttää ajatonta toteamusta vuonna 1922 julkaistusta kirjasta ”Successful Stock Speculation”, jossa kirjailija J. J. Butler toteaa: ”As a rule, when stocks are first listed, they sell much higher than they do a short time afterwards. Of course, that is not always true. It is more likely to be true when a stock is listed during a very active market, when prices are more easily influenced by publicity. The high price of it is usually due to the fact that publicity is given to it, and as soon as the effect of this publicity wears off, the market price of the stock declines.” Kun pörssin sentimentti nousee korkealle, listautujia riittää yllin kyllin, ja listautujat tarjoavat sijoittajille nopeita pikavoittoja runsaan julkisuuden tukemana. Kun listautumishuuma laantuu, ja listautujat tipahtavat uutisten kärkiotsikoista, ”julkisuuspreemio” katoaa hinnoista ja osakkeen hinta laskee. Ensimmäiset pörssipäivät ovat usein erittäin volatiileja, kun osakkeella käydään runsaasti kauppaa edestakaisin. Tämän jälkeen heilunta usein laskee, ja markkinaympäristöstä riippuen osakekurssi voi löytää ”oikean” hintatasonsa nopeasti tai listautumishuuma voi jatkaa nousua useita viikkoja tai kuukausia ennen julkisuuden tuoman kurssinosteen hiipumista. Vanha nyrkkisääntö on pätenyt historiassa niin hyvin, että esimerkiksi jokaista yllä esitetyn TOP 10 -listan osakketta on vuoden kuluessa listautumisesta pystynyt ostamaan ensimmäisen pörssipäivän päätöskurssia selvästi edullisempaan hintaan. Airbnb on yksi listautujista, jonka kurssilaskua kannattaa kytätä. Yhtiö on hotellialan disruptoija, joka osoitti koronakriisissä liiketoimintamallinsa joustavuuden. Matkustamisen uudet trendit ja monien hotellitoimijoiden vaikeudet satavat Airbnb:n eduksi tulevina vuosina. airbnb listautuminen listautumisanti osakkeet sijoitusideat
Airbnb:n osake tuplasi arvonsa ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä Vuoden suurimmassa USA:n markkinoiden listautumisannissa tähän saakka Airbnb:n osakkeen arvo yli kaksinkertaistui ensimmäisen kaupankäyntipäivän aikana nostaen yhtiön markkina-arvon yli 100 miljardiin dollariin (huomioiden henkilöstöoptiot, rajoitetut osakkeet jne.). Vertailukohtana vakiintuneemman kilpailijan Booking Holdingsin markkina-arvo on noin 86 miljardia dollaria. Airbnb:n osake avasi kaupankäynnin 146 dollarissa, mikä oli 115 % yli sen osakeannin hinnan 68 dollaria. Jo listautumisannin hinta oli selvästi korkeampi kuin aiemman tavoitehinnan 56–60 dollaria, jota oli jo nostettu kertaalleen ylöspäin. Airbnb keräsi annissa 3,8 miljardia dollaria, mikä tekee siitä vuoden suurimman tavanomaisen listautumisannin. Annin koko päihitti sekä DoorDashin että Snowflaken annit, jotka molemmat keräsivät 3,36 miljardia ennen ylimyyntioptioita ja suunnattuja osakeanteja. Ainoa suurempi listautumisanti oli miljardöörisijoittaja Bill Ackmanin 4 miljardin SPAC (Special Purpose Acquisition Company) eli yritysostoon tarkoitettu erillisyhtiö. Rahaston kaltaisen SPAC-yhtiön tarkoituksena on ostaa iso osuus yksityisestä yrityksestä ja viedä se pörssiin tavallista listautumisantia kevyemmällä byrokratialla. Airbnb:llä takanaan vuosi vuodelta kasvavat tappiot Huikeasta markkina-arvostaan huolimatta Airbnb ei ole tehnyt vuositasolla tulosta omistajilleen, mikä on tavanomaista juuri listautuneille teknologiayhtiöille. Edellisen kerran Airbnb haki 1 miljardin dollarin edestä lisäpääomaa sijoittajilta huhtikuun koronakriisissä. Toukokuussa yhtiön vaikeudet kärjistyivät ja se joutui irtisanomaan neljänneksen henkilöstöstään. Airbnb teki vuoden 2020 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana enemmän tappioita kuin edellisen vuoden aikana yhteensä, ja edellisvuonna Airbnb teki suuremman tappion kuin edellisen neljän vuoden aikana yhteensä. Antiesitteessä yhtiö kertoo tehneensä tappiota jokaisena vuotena perustamisestaan lähtien ja varoitti, ettei välttämättä kykene saavuttamaan kannattavuutta. Markkinoiden yllätykseksi Airbnb kuitenkin kääntyi Q3:lla voitolliseksi ja yhtiö teki 219 M$ nettotuloksen. Liikevaihto laski Q3:lla 18 % vuoden takaiseen verrattuna koronarajoitusten aiheuttamasta matkailun vähentymisestä johtuen. Lasku oli kuitenkin selvästi muita alan toimijoita parempi. Esimerkiksi Bookingin liikevaihto laski 48 % vertailukaudesta. Airbnb hyötyi kotimaan matkailun kasvusta. Johdon mukaan liiketoiminnan elpyminen vuoden 2020 toisella ja kolmannella neljänneksellä johtuu asiakkaiden uudesta kyvystä ja halusta matkustaa, ja Airbnb:n liiketoimintamallin suhteellisesta vahvuudesta. Kuvaaja: WSJ. Airbnb:n tappiot ovat kasvaneet voimakkaasti viime vuosina. Listautumishuumaa ja poskettomia valuaatioita Sijoittajien kilpa potentiaalisista listautujista käy kuumana yksityisillä markkinoilla, ja ensimmäisen pörssipäivän nousurallit ovat voimakkaimpia sitten teknokuplan vuosien. Loppuvuotta kohden listautumishuuma on vain kiihtynyt, ja viikon aikana listautuneet DoorDash ja Airbnb tykittivät ensimmäisenä pörssipäivänään 86 % ja 113 % nousuun. ”I haven’t seen anything like this in over 20 years. The party is as loud and the drinks are flowing as freely as the dot-com boom, despite that we’re all drinking at home and alone.”– Pääomasijoittaja Eric Paley New York Timesissa. Kuvaaja: Quartz/Jay Ritter. Listautujien ensimmäisen pörssipäivän tuotot ovat korkeampia kuin yhtenäkään vuotena sitten teknokuplan. Listautumisen jälkeen Airbnb:n ja DoorDashin valuaatiot nousivat hujauksessa pilviin. Molemmat tekevivät kuluneen vuoden aikana miinusmerkkisen tuloksen, joten yhtiöiden P/E-lukuja ei ole mielekästä laskea. DoorDashin ja Airbnb:n P/S-luvut olivat ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä pörssin sulkeutuessa 27,8 ja 23,8, mikä on yli 4 kertaa Nasdaq 100 -indeksin ja yli 8 kertaa S&P 500 -indeksin P/S-luku. Kolme historian suurinta teknologiayhtiöiden listautumisantia on nähty vuonna 2020. Millaisia tuottoja listautujilta voi tulevaisuudessa odottaa? Pörssilistautujien tulevia tuottoja ennakoidessa nyrkkisääntönä voi käyttää ajatonta toteamusta vuonna 1922 julkaistusta kirjasta ”Successful Stock Speculation”, jossa kirjailija J. J. Butler toteaa: ”As a rule, when stocks are first listed, they sell much higher than they do a short time afterwards. Of course, that is not always true. It is more likely to be true when a stock is listed during a very active market, when prices are more easily influenced by publicity. The high price of it is usually due to the fact that publicity is given to it, and as soon as the effect of this publicity wears off, the market price of the stock declines.” Kun pörssin sentimentti nousee korkealle, listautujia riittää yllin kyllin, ja listautujat tarjoavat sijoittajille nopeita pikavoittoja runsaan julkisuuden tukemana. Kun listautumishuuma laantuu, ja listautujat tipahtavat uutisten kärkiotsikoista, ”julkisuuspreemio” katoaa hinnoista ja osakkeen hinta laskee. Ensimmäiset pörssipäivät ovat usein erittäin volatiileja, kun osakkeella käydään runsaasti kauppaa edestakaisin. Tämän jälkeen heilunta usein laskee, ja markkinaympäristöstä riippuen osakekurssi voi löytää ”oikean” hintatasonsa nopeasti tai listautumishuuma voi jatkaa nousua useita viikkoja tai kuukausia ennen julkisuuden tuoman kurssinosteen hiipumista. Vanha nyrkkisääntö on pätenyt historiassa niin hyvin, että esimerkiksi jokaista yllä esitetyn TOP 10 -listan osakketta on vuoden kuluessa listautumisesta pystynyt ostamaan ensimmäisen pörssipäivän päätöskurssia selvästi edullisempaan hintaan. Airbnb on yksi listautujista, jonka kurssilaskua kannattaa kytätä. Yhtiö on hotellialan disruptoija, joka osoitti koronakriisissä liiketoimintamallinsa joustavuuden. Matkustamisen uudet trendit ja monien hotellitoimijoiden vaikeudet satavat Airbnb:n eduksi tulevina vuosina. airbnb listautuminen listautumisanti osakkeet sijoitusideat