Sähköautojen latausinfran rakentaminen on megatrendi. Nämä osakkeet hyötyvät. Autokanta sähköistyy nopeasti. Tämä tarkoittaa, että latausverkostoa pitää rakentaa vauhdilla lisää. Selvitimme, mitkä pörssiyritykset ovat mukana tässä megatrendissä. Timo Heikkilä 14.12.2021 Caverion Enersense Kempower megatrendit Merus Power osakkeet Reka Kaapeli sijoittaminen Autokanta sähköistyy nopeasti. Tämä tarkoittaa, että latausverkostoa pitää rakentaa vauhdilla lisää. Selvitimme, mitkä pörssiyritykset ovat mukana tässä megatrendissä. Artikkeli julkaistu alunperin syyskuussa. Artikkeliin päivitetty tuore pörssilistautuja, sähköajoneuvojen pikalatauslaitteita ja -ratkaisuja valmistava Kempower. Sähköautojen latausinfrastruktuuri Sähköautojen latausinfran rakentaminen ja ylläpito tulee olemaan iso megatrendi seuraavien vuosien aikana. Suomen tavoite on, että vuonna 2030 liikenteessä on 700 000 ladattavaa henkilöautoa, joista vähintään puolet on täyssähköautoja. Vuoden 2021 loppuun mennessä sähköautoja ja hybridejä odotetaan olevan Suomessa jo 100 000 kappaletta, joten 700 000 sähköauton määrä voi osoittautua liian pessimistiseksi arvioksi. Sähköautojen kysynnän kiihtyvästä kasvusta kertoo myös Valmet Automotiven Salossa sijaitseva akkutehdas, joka palkkaa jälleen lisää työntekijöitä. Loppuvuoden 2021 aikana tehtaalle palkataan 300 uutta työntekijää. Kysynnän kasvua tukee myös yhtiöiden omat hiilijalanjälkitavoitteet. Siksi monet yhtiöt ovat päättäneet vaihtaa autokantansa sähköiseksi ja suosivat työsuhdeautoissakin sähköä. Autokannan sähköistyminen edellyttää laajaa latausverkostoa. Sähköautojen latausinfrastruktuuri laajenee vauhdilla. Latauspisteitä rakennetaan jo nyt kiihtyvällä tahdilla koteihin, taloyhtiöihin, työpaikoille, huoltoasemille ja kauppojen parkkitiloihin. Kysyimme neljältä kotimaiselta pörssiyritykseltä, miten he ovat megatrendissä mukana ja kuinka merkittävästä markkinasta on kyse. Yhtiöt ovat Caverion, Enersense, Reka Industrial ja Merus Power. Markkina kasvaa voimakkaasti Caverionin mukaan EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin muutoksen myötä pelkästään Suomeen on määrä rakentaa 73 000–97 000 uutta sähköautojen latauspistettä vuoteen 2030 mennessä. Pelkästään latauspisteet muodostavat noin 150 miljoonan euron markkinan. Enersene näkee, että markkina jakaantuu: yksityisen peruslatauksen rakentamiseen ja markkinan suuruus vuonna 2030 noin 300-800 miljoonaa euroajulkisiin latauslaitteisiin, jonka suuruus 2030 noin 95-315 miljoonaa euroapikalatauspisteisiin, jonka suuruus 13-32 miljoonaa euroa vuonna 2030. Kempower ennakoi sähkökäyttöisten henkilöajoneuvojen lukumäärän kasvavan voimakkaasti. Markkinakokoa on vielä tässä vaiheessa vaikea laskea tarkkaan, mutta latauslaitteet, kaapelit, rakennus- ja asennustyöt ja ylläpito huomioiden puhutaan yli miljardin euron markkinasta vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi tulevaisuudessa tarvitaan sähkön varastointia, jossa muun muassa Merus Power on vahvasti mukana. Ennakoimme, että markkinakasvu voi yllättää positiivisesti, sillä yksityishenkiköiden autokanta sähköistyy nopeasti. Lisäksi isot yritykset muuttavat autokantansa sähköiseksi vähentääkseen CO2-päästöjä. Kaupat ja kauppakeskukset investoivat latauslaitteisiin, sillä asiakkaille halutaan tarjota syy poiketa kauppaan asioille ja kaupat voivat tehdä latausmyynnillä pientä lisäliikevaihtoa. Megatrendissä mukana olevat pörssiyritykset Caverion on vahvasti mukana sähköautojen latausinfran rakentamisessa ja ylläpidossa. Caverion tarjoaa sähköautojen latauspisteitä kokonaispalveluna. Tällöin yhtiö hoitaa kaiken asennuksesta huoltoon koko Suomen kattavalla palveluverkostolla. Kokonaispalvelu sisältää sähköautojen latauspisteiden kartoituksen, asennuksen sekä huollon ja ylläpidon. Enersensen Power-liiketoiminta on vahvasti mukana sähköisen liikenteen latausjärjestemien toteuttamisessa. Yhtiö tarjoaa latauslaiteratkaisut erilaisiin lataustarpeisiin kokonaistoimituksena esikartoituksesta lähtien suunnitteluun ja asentamisesta ylläpitopalveluihin saakka. Enersensellä on useita asiakkuuksia ja yhteistyökumppaneita mm Recharge, Unified Chargers, Leppäkosken Energia, InterControl ja useat taloyhtiöt ympäri Suomen. Enersense pystyy palvelemaan latausjärjestelmien ja niiden infran rakentamisessa sekä ylläpidossa ympäri Suomen. Yhtiö panostaa vahvasti tämän liiketoiminnan edelleen kehittämiseen. Reka Kaapeli tarjonnassa on latausinfraan tarvittavat kaapelit lukuunottamatta latausasemasta autoon liitettävää loppupään kumikaapelia. Autokannan voimakas sähköistyminen voi myös vaatia jakeluverkkojen vahvistamista, johon Rekalla on myös kaapelit omassa tuotetarjonnassa. Lue case-esimerkki autojen latauspisteiden rakentamisesta taloyhtiössä. Merus Powerin fokus tällä osa-alueella ei kohdistu suoraan sähkölatausjärjestelmiin, vaan sähköjärjestelmiin ja sähkövarastoihin. Merus ESS sähkövarastot ovat keskeinen osa tarjontaa, josta on hyötyä tulevaisuuden autokannan sähköistymisessä. Merus Powerin teknologiaratkaisuja käytetään uusiutuvan energian tuotantoa ja sähköajoneuvon latausta sisältävän mikroverkon energiankäytön optimointiin, tuotantoon ja kulutukseen. Yhtiö kehittää paikallista mikroverkkosäädintä, pilvipohjaista energianhallintajärjestelmää ja keskijännitteistä keskeytymättömän sähkönsyötön mahdollistamaa järjestelmää, joka mahdollistaa luotettavan sähkönsyötön latausinfralle. Kempower on nopeaa kasvua tavoitteleva suomalainen sähköajoneuvojen pikalatauslaitteiden ja ‑ratkaisujen valmistaja ja tarjoaja. Yhtiö suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Tutustu yhtiöihin osaketyökalussa Vertaile osakkeita pisteytyksen, tuottojen ja tärkeimpien tunnuslukujen perusteella. Suomesta mukana ovat lähes kaikki pörssin päälistan osakkeet, joilla on riittävä pörssihistoria (huom! Merus Power Kempower eivät ole Osaketyökalussa mukana vielä lyhyen pörssihistoriansa vuoksi). Ulkomaisista osakkeista mukana ovat 600 suurinta eurooppalaista yhtiötä, 500 suurinta yhtiötä Yhdysvalloista ja kiinnostavimmat teknologiayhtiöt. Caverion Enersense Kempower megatrendit Merus Power osakkeet Reka Kaapeli sijoittaminen
Artikkeli julkaistu alunperin syyskuussa. Artikkeliin päivitetty tuore pörssilistautuja, sähköajoneuvojen pikalatauslaitteita ja -ratkaisuja valmistava Kempower. Sähköautojen latausinfrastruktuuri Sähköautojen latausinfran rakentaminen ja ylläpito tulee olemaan iso megatrendi seuraavien vuosien aikana. Suomen tavoite on, että vuonna 2030 liikenteessä on 700 000 ladattavaa henkilöautoa, joista vähintään puolet on täyssähköautoja. Vuoden 2021 loppuun mennessä sähköautoja ja hybridejä odotetaan olevan Suomessa jo 100 000 kappaletta, joten 700 000 sähköauton määrä voi osoittautua liian pessimistiseksi arvioksi. Sähköautojen kysynnän kiihtyvästä kasvusta kertoo myös Valmet Automotiven Salossa sijaitseva akkutehdas, joka palkkaa jälleen lisää työntekijöitä. Loppuvuoden 2021 aikana tehtaalle palkataan 300 uutta työntekijää. Kysynnän kasvua tukee myös yhtiöiden omat hiilijalanjälkitavoitteet. Siksi monet yhtiöt ovat päättäneet vaihtaa autokantansa sähköiseksi ja suosivat työsuhdeautoissakin sähköä. Autokannan sähköistyminen edellyttää laajaa latausverkostoa. Sähköautojen latausinfrastruktuuri laajenee vauhdilla. Latauspisteitä rakennetaan jo nyt kiihtyvällä tahdilla koteihin, taloyhtiöihin, työpaikoille, huoltoasemille ja kauppojen parkkitiloihin. Kysyimme neljältä kotimaiselta pörssiyritykseltä, miten he ovat megatrendissä mukana ja kuinka merkittävästä markkinasta on kyse. Yhtiöt ovat Caverion, Enersense, Reka Industrial ja Merus Power. Markkina kasvaa voimakkaasti Caverionin mukaan EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin muutoksen myötä pelkästään Suomeen on määrä rakentaa 73 000–97 000 uutta sähköautojen latauspistettä vuoteen 2030 mennessä. Pelkästään latauspisteet muodostavat noin 150 miljoonan euron markkinan. Enersene näkee, että markkina jakaantuu: yksityisen peruslatauksen rakentamiseen ja markkinan suuruus vuonna 2030 noin 300-800 miljoonaa euroajulkisiin latauslaitteisiin, jonka suuruus 2030 noin 95-315 miljoonaa euroapikalatauspisteisiin, jonka suuruus 13-32 miljoonaa euroa vuonna 2030. Kempower ennakoi sähkökäyttöisten henkilöajoneuvojen lukumäärän kasvavan voimakkaasti. Markkinakokoa on vielä tässä vaiheessa vaikea laskea tarkkaan, mutta latauslaitteet, kaapelit, rakennus- ja asennustyöt ja ylläpito huomioiden puhutaan yli miljardin euron markkinasta vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi tulevaisuudessa tarvitaan sähkön varastointia, jossa muun muassa Merus Power on vahvasti mukana. Ennakoimme, että markkinakasvu voi yllättää positiivisesti, sillä yksityishenkiköiden autokanta sähköistyy nopeasti. Lisäksi isot yritykset muuttavat autokantansa sähköiseksi vähentääkseen CO2-päästöjä. Kaupat ja kauppakeskukset investoivat latauslaitteisiin, sillä asiakkaille halutaan tarjota syy poiketa kauppaan asioille ja kaupat voivat tehdä latausmyynnillä pientä lisäliikevaihtoa. Megatrendissä mukana olevat pörssiyritykset Caverion on vahvasti mukana sähköautojen latausinfran rakentamisessa ja ylläpidossa. Caverion tarjoaa sähköautojen latauspisteitä kokonaispalveluna. Tällöin yhtiö hoitaa kaiken asennuksesta huoltoon koko Suomen kattavalla palveluverkostolla. Kokonaispalvelu sisältää sähköautojen latauspisteiden kartoituksen, asennuksen sekä huollon ja ylläpidon. Enersensen Power-liiketoiminta on vahvasti mukana sähköisen liikenteen latausjärjestemien toteuttamisessa. Yhtiö tarjoaa latauslaiteratkaisut erilaisiin lataustarpeisiin kokonaistoimituksena esikartoituksesta lähtien suunnitteluun ja asentamisesta ylläpitopalveluihin saakka. Enersensellä on useita asiakkuuksia ja yhteistyökumppaneita mm Recharge, Unified Chargers, Leppäkosken Energia, InterControl ja useat taloyhtiöt ympäri Suomen. Enersense pystyy palvelemaan latausjärjestelmien ja niiden infran rakentamisessa sekä ylläpidossa ympäri Suomen. Yhtiö panostaa vahvasti tämän liiketoiminnan edelleen kehittämiseen. Reka Kaapeli tarjonnassa on latausinfraan tarvittavat kaapelit lukuunottamatta latausasemasta autoon liitettävää loppupään kumikaapelia. Autokannan voimakas sähköistyminen voi myös vaatia jakeluverkkojen vahvistamista, johon Rekalla on myös kaapelit omassa tuotetarjonnassa. Lue case-esimerkki autojen latauspisteiden rakentamisesta taloyhtiössä. Merus Powerin fokus tällä osa-alueella ei kohdistu suoraan sähkölatausjärjestelmiin, vaan sähköjärjestelmiin ja sähkövarastoihin. Merus ESS sähkövarastot ovat keskeinen osa tarjontaa, josta on hyötyä tulevaisuuden autokannan sähköistymisessä. Merus Powerin teknologiaratkaisuja käytetään uusiutuvan energian tuotantoa ja sähköajoneuvon latausta sisältävän mikroverkon energiankäytön optimointiin, tuotantoon ja kulutukseen. Yhtiö kehittää paikallista mikroverkkosäädintä, pilvipohjaista energianhallintajärjestelmää ja keskijännitteistä keskeytymättömän sähkönsyötön mahdollistamaa järjestelmää, joka mahdollistaa luotettavan sähkönsyötön latausinfralle. Kempower on nopeaa kasvua tavoitteleva suomalainen sähköajoneuvojen pikalatauslaitteiden ja ‑ratkaisujen valmistaja ja tarjoaja. Yhtiö suunnittelee, valmistaa ja myy sähköajoneuvojen, kuten henkilö‑ ja hyötyajoneuvojen ja liikkuvien työkoneiden, sekä sähköalusten ja ‑veneiden, DC‑pikalatauslaitteita, ‑ratkaisuja ja ‑palveluita. Tutustu yhtiöihin osaketyökalussa Vertaile osakkeita pisteytyksen, tuottojen ja tärkeimpien tunnuslukujen perusteella. Suomesta mukana ovat lähes kaikki pörssin päälistan osakkeet, joilla on riittävä pörssihistoria (huom! Merus Power Kempower eivät ole Osaketyökalussa mukana vielä lyhyen pörssihistoriansa vuoksi). Ulkomaisista osakkeista mukana ovat 600 suurinta eurooppalaista yhtiötä, 500 suurinta yhtiötä Yhdysvalloista ja kiinnostavimmat teknologiayhtiöt. Caverion Enersense Kempower megatrendit Merus Power osakkeet Reka Kaapeli sijoittaminen