Osakeidea: Onko Lucid Group uusi Tesla? Mitä sanoisit, jos sinulla olisi ollut mahdollisuus sijoittaa Teslaan 5 vuotta sitten, kun sen osake oli noin 40 dollaria, ennen kuin se nousi nykyiseen yli 770 dollarin hintaan? Sijoittaja.fi 5.10.2021 analyysi Lucid Group osakkeet sijoitusideat SPAC Tesla Mitä sanoisit, jos sinulla olisi ollut mahdollisuus sijoittaa Teslaan 5 vuotta sitten, kun sen osake oli noin 40 dollaria, ennen kuin se nousi nykyiseen yli 770 dollarin hintaan? Tässä artikkelissa tarkastellaan Lucid Groupin (entinen Lucid Motors), innovatiivisen amerikkalaisen EV-autoyhtiön fundamentteja. Lucid Group on kehittämässä maailman pisimmän käyttöetäisyyden omaavaa ja maailman nopeiten latautuvaa luksus sähköautoa. Jotkut analyytikot uskovatkin, että sijoittaminen Lucid Groupiin (LCID) voi nykyään olla kuin uusi mahdollisuus sijoittaa Teslaan muutama vuosi sitten. Kysymys kuuluukin, voisiko Lucid Group todella olla valtavan kasvupotentiaalin osake, jota kannattaa ostaa nyt? Uuden ajoneuvon toimintaetäisyys yli 500 mailia yhdellä latauksella Lucid Group julisti syyskuun 16. päivä, että ”Tulokset ovat saavutettu ja Lucid Air Dream Edition R on ylittänyt odotukset. Ajoneuvon toimintaetäisyys on 520 mailia yhdellä latauksella, minkä ansiosta se on saavuttanut ennätyksiä rikkovan virallisen EPA-luokituksen, ja on ensimmäinen sähköauto, joka on koskaan ylittänyt 500 mailin toimintaetäisyyden. ” Tämä tarkoittaa, että Lucid Air voittaa Tesla Model S Long Rangen yli 100 maililla ja mahdollistaa pidemmät matkat, kuten esimerkiksi Los Angelesista San Franciscoon, pysähtymättä. Yhtiön toimitusjohtaja ja teknologiajohtaja Peter Rawlinson sanoi saavutuksen yhteydessä: ”Olen iloinen siitä, että EPA on virallisesti akkreditoinut Lucid Air Dream Edition -valikoimallemme 520 mailin toimintaetäisyyden, mikä on mielestäni uusi ennätys kaikille sähköautoille. Ratkaisevaa on, että tämä merkkipaalu on saavutettu Lucidin maailman johtavalla sisäisellä sähkötekniikalla, ei vain asentamalla ylisuuria akkuja. Meidän kilpailukykyiseksi todettu 900 V:n akku ja BMS-tekniikka, pienikokoiset käyttöyksikkömme yhdessä Wunderbox-tekniikkamme kanssa antavat Lucid Air:lle erittäin korkean hyötysuhteen, jonka ansiosta se voi matkustaa enemmän kilometrejä pienemmällä akun energialla. Seuraavan sukupolven sähköauto on todella saapunut! ” Picture provided by Lucid Group Lucid Group vakuuttaa myös muilla suorituskykyindikaattoreilla Lucid Groupin nopein sähköauton latausjärjestelmä mahdollistaa jopa 300 mailin latauksen lataamisen noin 20 minuutissa. Nopeuden lisäksi se on yhteensopiva lähes kaikkien Yhdysvaltain julkisten latausasemien kanssa. Lucid Group tekee vaikutuksen markkinoihin myös muilla keskeisillä suorituskykyindikaattoreilla, kuten 1111 hevosvoiman maksimiteholla, 9,9 sekunnin neljännesmaililla ja 2,5 sekunnin kiihtyvyydellä 0-60 mph (noin 0-100 km/h). Tällä hetkellä Lucid Air on mahdollista tilata yhteensä 18 eri maasta, mukaan lukien Suomesta. Menestyksen takana yhdistelmä kriittisiä kilpailuetuja Lucid Groupin menestyksen resepti näyttää yhdistelmältä kriittisiä kilpailuetuja: ylivoimainen innovatiivinen tekniikka, joka on pakattu tyylikkääseen tehokkaaseen muotoiluun, vakuuttava henkilöstö ja johto sekä Lucidin brändistrategia. Lucid Groupin johto Lucidin johtoryhmä tuo yhtiön Piilaakson pääkonttoriin Kaliforniassa syvää tietoa ja kokemusta auto- ja teknologiateollisuudesta. Itse asiassa johtoryhmä käsittää kyvykkäitä tekijöitä Teslan, Waymon, Applen ja muiden suurten yhtiöiden riveistä. Lucidin toimitusjohtaja ja teknologiajohtaja Peter Rawlinson on ennen Lucidia toiminut Teslan ajoneuvotekniikan johtajana ja Model S: n pääinsinöörinä, jossa hän johti Model S:n suunnittelua piirustuspöydältä tuotantovalmiuteen. Lucidin talousjohtaja Sherry House liittyi Lucidiin sen jälkeen, kun hän oli toiminut useissa johtotehtävissä Waymossa. Waymo on yhdysvaltalainen autonomisen ajoteknologian kehittämisyritys, joka oli aiemmin Googlen itseohjaava-auto projekti. Eric Bach, tuotejohtaja ja pääinsinööri, on työskennellyt myös Teslassa, jossa hän valvoi useita suunnittelutoimintoja Tesla Model S-, Model X- ja Model 3 -projekteille. Bachin johdolla hänen tiiminsä mahdollistivat menestyksekkäästi Model S- ja Model X -ohjelmat, toimittamalla uraauurtavia suunnittelu- ja teknologiaratkaisuja huomattavasti nopeammin kuin toimialalla aiemmin. Michael Bell:llä, Lucid Motorsin digitaalisen liiketoiminnan johtajalla, joka vastaa ohjelmistokehityksestä, ADAS:sta ja IT:stä, on 16 vuoden työkokemus Applelta, jossa hänellä oli merkittävä rooli iPhonen, iMacin, AirPortin ja Apple TV tuotteiden kehityksessä. Tässä vain muutamia otteita Lucidin vahvasta tiimistä, jonka perusteella useat sijoittajat uskovat sijoituksen Lucid Groupiin olevan vahva veto. Lucid Group pörssiin SPAC-yhtiön avulla Lucid Groupin listautumisesta ilmoitti helmikuussa 2021 Churchill Capital IV-erikoishankintayhtiö (SPAC), joka arvioi yhdistetyn yrityksen pro forma -arvoksi 24 miljardia dollaria. SPAC-listautuminen viime aikoina ollut suosittu vaihtoehto perinteiselle listautumisannille. Lucid Group listattiin käänteisellä sulautumisella Churchill Capital IV: n kanssa 26. heinäkuuta 2021, ja se aloitti kaupankäynnin Lucid Group -ryhmänä kaupankäyntitunnuksella LCID Nasdaqissa. Sulautumisen myötä yhtiöllä ei ole pulaa resursseista Näyttää siltä, että Lucid Groupilla ei ole ollut puutetta taloudellisista resursseista sulautumisen jälkeen. Julkistamispäivänä Lucidin toimitusjohtaja Peter Rawlinson kertoi: ”4,4 miljardin dollarin rahoituksella, joka meillä on nyt pankissa, pystymme nopeuttamaan merkittävästi kehitystämme pienentäen samalla riskejämme maailman parhaiden sähköautojen toimittamisessa.” Yhtiötä tuki merkittävästi yksi sen suurimmista osakkeenomistajista – Saudi-Arabian julkinen sijoitusrahasto (PIF), jonka sijoitukset Lucidiin ovat arviolta 2,9 miljardia dollaria. Lucidin pörssikurssi sahannut loppukesän ja syksyn aikana Sulautumisen ja listautumisen jälkeen Lucid Groupin osakkeet nousivat 11% ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä ja päätyivät 26,83 dollariin. Myöhemmin Lucidin osake on nähnyt jonkin verran korjausta, ja se putosi 15,9% elokuussa. Syyskuussa osake on palautunut ja osakekurssi on pyörinyt 25 dollarin paikkeilla. Motley Foolin mukaan ”Useimmat sähköauto-osakkeet ovat viime aikoina nähneet jonkin verran korjausta, joka johtuu useista tekijöistä. Ensinnäkin sijoittajilla on esiintynyt huolta sähköautoyhtiöiden tuotantosuunnitelmien mahdollisista viivästymisistä. Maailmanlaajuisen puolijohdepulan käynnistämiä huolia on pahentanut COVID-19: n delta-variantin leviäminen. Toiseksi sähköautojen osakkeiden hintojen jyrkkä nousu viime vuonna ja tämän vuoden alussa on nostanut niiden arvostuksia. Korkean arvostustason osakkeet ovat olleet epäsuosiossa, mikä on näkynyt tuotoissa. Kolmanneksi lisääntyvä kilpailu sähköautojen segmentissä on myös saanut sijoittajat huolestumaan sähköautoja kehittävien startup-yritysten pitkän aikavälin näkymistä. Lopuksi uutiset onnettomuuksista, joissa joidenkin sähköautojen omatoimiset ominaisuudet ovat olleet osatekijöinä, ovat kasvattaneet sijoittajien pitkää huolenaihelistaa.” Suuressa kuvassa yhtiön osake on selvinnyt hyvin vallitsevassa markkinaympäristössä Lucid Groupilta ei tullut yhtiökohtaisia uutisia, jotka olisivat aiheuttaneet osakkeen laskun elokuussa. Kuitenkin syyskuun ensimmäinen päivä osake putosi selvästi, koska joidenkin varhaisten sijoittajien ”lock-up” -periodi päättyi. Lucidin SPAC-kauppoihin nimittäin kuului PIPE (”private equity to public equity”), jonka avulla institutionaaliset sijoittajat osallistuivat antiin edullisella osakekurssilla samalla sitoutuen pitämään osakkeitaan tietyn ajan. Tämä ”lock-up” -periodi päättyi elokuun lopussa ja ensimmäinen syyskuuta Lucidin 2,5 miljardin dollarin PIPE -sijoittajat saivat oikeuden myydä osakkeitaan. Tästä syystä Lucidin osakkeet laskivat 10,9%, mikä tarjosi houkuttelevan mahdollisuuden ostaa dipin aikana. Päivän päätöskurssi oli 17,79 dollaria kurssin ollessa nyt 24,50 dollaria. Viime viikkoina Lucidin osake on noussut huomattavasti, vaikka monien kilpailijoiden osakkeet ovat laskeneet jyrkästi kiinalaisen kiinteistöyhtiö Evergranden aiheuttaman markkinaturbulenssin vuoksi. Lucid Groupin valuaatio ja kysyntä Lucidin markkina-arvo on lähes 40 miljardia dollaria, joten se on yksi arvokkaimmista nousevista puhtaista sähköautoyhtiöistä. Listautumishetkellä Lucidilla oli 11 000 maksullista varausta yhtiön lippulaivaan Lucid Airiin. Kun otetaan huomioon Lucidin keskimääräinen kauppahinta (85 000 – 90 000$), 11 000 varauksen arvioidaan tarkoittavan noin 935–990 miljoona dollarin liikevaihtoa. Yhtiön tuotekehitys on vauhdissa – mutta yhtään autoa ei vielä ole toimitettu Lucid julkisti Airille neljä varustelumallia. Dream Edition, jonka hinta on yli 169 000 dollaria, on ensimmäinen varustelumalli, jonka toimitukset yhtiö suunnitteli aloittavansa vuoden 2021 lopulla. Vuonna 2023 yhtiö aikoo tuoda markkinoille edullisemman 77 000 dollarin Air Pure -version. Lucid on valmistanut testiautoja useiden kuukausien ajan yhtiön Arizonan tehtaalla kehittämällä osaamistaan ja pyrkien varmistamaan ajoneuvojensa korkean laadun. Yhtiö ei ole vielä virallisesti ilmoittanut asiakkaille toimitettavien autojen tuotannon aloituspäivää. Jotkut analyytikot uskovat, että suurin riski Lucidille on aika. Aika on rahaa, sillä ilman toimituksia yhtiö polttaa käteistä. Sijoittajat odottavat kuumeisesti, että yhtiö osoittaa kykynsä ja aloittaa toimitukset. Johtopäätökset Sijoittajat osoittavat selvästi olevansa kiinnostuneita Lucid Groupin osakkeista, sillä yhtiö on arvokkaimpia alkuvaiheen EV-yhtiöitä. Kiinnostuksen taustalla ovat viimeisimmät uutiset siitä, että: Lucid Air Dream Edition R on virallisesti akkreditoitu 520 mailin toimintaetäisyydellä EPA:n toimesta (suorituskykyindikaattori, joka voitti Teslan) sekä siitä, että toimitusten odotetaan alkavan asiakkaille tänä vuonna. Riskiä karttavan sijoittajan kannattaa odottaa, kunnes yhtiö alkaa tuottaa tuloja ja osoittaa kasvutarinansa toteen. Tällöin myös kurssi on nykyistä tasoa korkeammalla yhtiön edetessä tavoitteidensa mukaisesti. Siksi riskiä ja korkeaa valuaatiota sietävä sijoittaja voi pyrkiä korkeampaan tuottoon sijoittamalla Lucid Groupiin jo nyt ennen kuin osakkeen hinta mahdollisesti nousee Lucid Airin käyttöönoton ja tuotannon skaalauksen myötä. Sijoitukset kannattaa pitää maltillisena osakkeen korkean riskin vuoksi ja hajauttaa ajallisesti. Artikkelissa käytetyt kuvat: Lucid Group mediapankki Artikkelin kirjoittaja on Anastasiya Köykkä, joka on kasvuyhtiöistä pitävä sijoittaja ja analyytikko. Hän tutkii sijoitusmahdollisuuksia vallitseviin innovaatioihin, jotka johtavat maailman muutoksiin. Hän pyrkii tunnistamaan osakkeet, joilla on huomattava kasvupotentiaali. Anastasiyalla on BBA-tutkinto ”Financial Management for Global Business”, Haaga-Helia ja kansainvälisen oikeuden maisterin tutkinto Valko-Venäjän valtionyliopistosta. Sijoita kansainvälisiin osakkeisiin nollakuluilla Avaa tili: rekisteröityminen on ilmaista Hyödynnä Sijoittaja.fi:n neuvottelemia etuja (eToro tilittää edun manuaalisesti kuukausittain) ja rekisteröidy alla olevan linkin kautta. Harjoittele virtuaalisalkulla Tee ensimmäinen talletus Voit aloittaa kaupankäynnin 50 dollarilla Sijoittaja.fi:n kansainvälisiin sijoitussalkkuihin minimisijoitus on 500 dollaria. Voit käydä kauppaa osakkeilla ja ETF:illä Osakeideoita maailmalta, markkinakuulumisia ja kansainvälisten sijoitussalkkujen katsauksia Oletko kiinnostunut kansainvälisestä sijoittamisesta, kryptovaluutoista, osakeideoista? Liity blogilistalle ja saat blogit aiheeseen liittyen heti niiden ilmestyttyä. analyysi Lucid Group osakkeet sijoitusideat SPAC Tesla
Tässä artikkelissa tarkastellaan Lucid Groupin (entinen Lucid Motors), innovatiivisen amerikkalaisen EV-autoyhtiön fundamentteja. Lucid Group on kehittämässä maailman pisimmän käyttöetäisyyden omaavaa ja maailman nopeiten latautuvaa luksus sähköautoa. Jotkut analyytikot uskovatkin, että sijoittaminen Lucid Groupiin (LCID) voi nykyään olla kuin uusi mahdollisuus sijoittaa Teslaan muutama vuosi sitten. Kysymys kuuluukin, voisiko Lucid Group todella olla valtavan kasvupotentiaalin osake, jota kannattaa ostaa nyt? Uuden ajoneuvon toimintaetäisyys yli 500 mailia yhdellä latauksella Lucid Group julisti syyskuun 16. päivä, että ”Tulokset ovat saavutettu ja Lucid Air Dream Edition R on ylittänyt odotukset. Ajoneuvon toimintaetäisyys on 520 mailia yhdellä latauksella, minkä ansiosta se on saavuttanut ennätyksiä rikkovan virallisen EPA-luokituksen, ja on ensimmäinen sähköauto, joka on koskaan ylittänyt 500 mailin toimintaetäisyyden. ” Tämä tarkoittaa, että Lucid Air voittaa Tesla Model S Long Rangen yli 100 maililla ja mahdollistaa pidemmät matkat, kuten esimerkiksi Los Angelesista San Franciscoon, pysähtymättä. Yhtiön toimitusjohtaja ja teknologiajohtaja Peter Rawlinson sanoi saavutuksen yhteydessä: ”Olen iloinen siitä, että EPA on virallisesti akkreditoinut Lucid Air Dream Edition -valikoimallemme 520 mailin toimintaetäisyyden, mikä on mielestäni uusi ennätys kaikille sähköautoille. Ratkaisevaa on, että tämä merkkipaalu on saavutettu Lucidin maailman johtavalla sisäisellä sähkötekniikalla, ei vain asentamalla ylisuuria akkuja. Meidän kilpailukykyiseksi todettu 900 V:n akku ja BMS-tekniikka, pienikokoiset käyttöyksikkömme yhdessä Wunderbox-tekniikkamme kanssa antavat Lucid Air:lle erittäin korkean hyötysuhteen, jonka ansiosta se voi matkustaa enemmän kilometrejä pienemmällä akun energialla. Seuraavan sukupolven sähköauto on todella saapunut! ” Picture provided by Lucid Group Lucid Group vakuuttaa myös muilla suorituskykyindikaattoreilla Lucid Groupin nopein sähköauton latausjärjestelmä mahdollistaa jopa 300 mailin latauksen lataamisen noin 20 minuutissa. Nopeuden lisäksi se on yhteensopiva lähes kaikkien Yhdysvaltain julkisten latausasemien kanssa. Lucid Group tekee vaikutuksen markkinoihin myös muilla keskeisillä suorituskykyindikaattoreilla, kuten 1111 hevosvoiman maksimiteholla, 9,9 sekunnin neljännesmaililla ja 2,5 sekunnin kiihtyvyydellä 0-60 mph (noin 0-100 km/h). Tällä hetkellä Lucid Air on mahdollista tilata yhteensä 18 eri maasta, mukaan lukien Suomesta. Menestyksen takana yhdistelmä kriittisiä kilpailuetuja Lucid Groupin menestyksen resepti näyttää yhdistelmältä kriittisiä kilpailuetuja: ylivoimainen innovatiivinen tekniikka, joka on pakattu tyylikkääseen tehokkaaseen muotoiluun, vakuuttava henkilöstö ja johto sekä Lucidin brändistrategia. Lucid Groupin johto Lucidin johtoryhmä tuo yhtiön Piilaakson pääkonttoriin Kaliforniassa syvää tietoa ja kokemusta auto- ja teknologiateollisuudesta. Itse asiassa johtoryhmä käsittää kyvykkäitä tekijöitä Teslan, Waymon, Applen ja muiden suurten yhtiöiden riveistä. Lucidin toimitusjohtaja ja teknologiajohtaja Peter Rawlinson on ennen Lucidia toiminut Teslan ajoneuvotekniikan johtajana ja Model S: n pääinsinöörinä, jossa hän johti Model S:n suunnittelua piirustuspöydältä tuotantovalmiuteen. Lucidin talousjohtaja Sherry House liittyi Lucidiin sen jälkeen, kun hän oli toiminut useissa johtotehtävissä Waymossa. Waymo on yhdysvaltalainen autonomisen ajoteknologian kehittämisyritys, joka oli aiemmin Googlen itseohjaava-auto projekti. Eric Bach, tuotejohtaja ja pääinsinööri, on työskennellyt myös Teslassa, jossa hän valvoi useita suunnittelutoimintoja Tesla Model S-, Model X- ja Model 3 -projekteille. Bachin johdolla hänen tiiminsä mahdollistivat menestyksekkäästi Model S- ja Model X -ohjelmat, toimittamalla uraauurtavia suunnittelu- ja teknologiaratkaisuja huomattavasti nopeammin kuin toimialalla aiemmin. Michael Bell:llä, Lucid Motorsin digitaalisen liiketoiminnan johtajalla, joka vastaa ohjelmistokehityksestä, ADAS:sta ja IT:stä, on 16 vuoden työkokemus Applelta, jossa hänellä oli merkittävä rooli iPhonen, iMacin, AirPortin ja Apple TV tuotteiden kehityksessä. Tässä vain muutamia otteita Lucidin vahvasta tiimistä, jonka perusteella useat sijoittajat uskovat sijoituksen Lucid Groupiin olevan vahva veto. Lucid Group pörssiin SPAC-yhtiön avulla Lucid Groupin listautumisesta ilmoitti helmikuussa 2021 Churchill Capital IV-erikoishankintayhtiö (SPAC), joka arvioi yhdistetyn yrityksen pro forma -arvoksi 24 miljardia dollaria. SPAC-listautuminen viime aikoina ollut suosittu vaihtoehto perinteiselle listautumisannille. Lucid Group listattiin käänteisellä sulautumisella Churchill Capital IV: n kanssa 26. heinäkuuta 2021, ja se aloitti kaupankäynnin Lucid Group -ryhmänä kaupankäyntitunnuksella LCID Nasdaqissa. Sulautumisen myötä yhtiöllä ei ole pulaa resursseista Näyttää siltä, että Lucid Groupilla ei ole ollut puutetta taloudellisista resursseista sulautumisen jälkeen. Julkistamispäivänä Lucidin toimitusjohtaja Peter Rawlinson kertoi: ”4,4 miljardin dollarin rahoituksella, joka meillä on nyt pankissa, pystymme nopeuttamaan merkittävästi kehitystämme pienentäen samalla riskejämme maailman parhaiden sähköautojen toimittamisessa.” Yhtiötä tuki merkittävästi yksi sen suurimmista osakkeenomistajista – Saudi-Arabian julkinen sijoitusrahasto (PIF), jonka sijoitukset Lucidiin ovat arviolta 2,9 miljardia dollaria. Lucidin pörssikurssi sahannut loppukesän ja syksyn aikana Sulautumisen ja listautumisen jälkeen Lucid Groupin osakkeet nousivat 11% ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä ja päätyivät 26,83 dollariin. Myöhemmin Lucidin osake on nähnyt jonkin verran korjausta, ja se putosi 15,9% elokuussa. Syyskuussa osake on palautunut ja osakekurssi on pyörinyt 25 dollarin paikkeilla. Motley Foolin mukaan ”Useimmat sähköauto-osakkeet ovat viime aikoina nähneet jonkin verran korjausta, joka johtuu useista tekijöistä. Ensinnäkin sijoittajilla on esiintynyt huolta sähköautoyhtiöiden tuotantosuunnitelmien mahdollisista viivästymisistä. Maailmanlaajuisen puolijohdepulan käynnistämiä huolia on pahentanut COVID-19: n delta-variantin leviäminen. Toiseksi sähköautojen osakkeiden hintojen jyrkkä nousu viime vuonna ja tämän vuoden alussa on nostanut niiden arvostuksia. Korkean arvostustason osakkeet ovat olleet epäsuosiossa, mikä on näkynyt tuotoissa. Kolmanneksi lisääntyvä kilpailu sähköautojen segmentissä on myös saanut sijoittajat huolestumaan sähköautoja kehittävien startup-yritysten pitkän aikavälin näkymistä. Lopuksi uutiset onnettomuuksista, joissa joidenkin sähköautojen omatoimiset ominaisuudet ovat olleet osatekijöinä, ovat kasvattaneet sijoittajien pitkää huolenaihelistaa.” Suuressa kuvassa yhtiön osake on selvinnyt hyvin vallitsevassa markkinaympäristössä Lucid Groupilta ei tullut yhtiökohtaisia uutisia, jotka olisivat aiheuttaneet osakkeen laskun elokuussa. Kuitenkin syyskuun ensimmäinen päivä osake putosi selvästi, koska joidenkin varhaisten sijoittajien ”lock-up” -periodi päättyi. Lucidin SPAC-kauppoihin nimittäin kuului PIPE (”private equity to public equity”), jonka avulla institutionaaliset sijoittajat osallistuivat antiin edullisella osakekurssilla samalla sitoutuen pitämään osakkeitaan tietyn ajan. Tämä ”lock-up” -periodi päättyi elokuun lopussa ja ensimmäinen syyskuuta Lucidin 2,5 miljardin dollarin PIPE -sijoittajat saivat oikeuden myydä osakkeitaan. Tästä syystä Lucidin osakkeet laskivat 10,9%, mikä tarjosi houkuttelevan mahdollisuuden ostaa dipin aikana. Päivän päätöskurssi oli 17,79 dollaria kurssin ollessa nyt 24,50 dollaria. Viime viikkoina Lucidin osake on noussut huomattavasti, vaikka monien kilpailijoiden osakkeet ovat laskeneet jyrkästi kiinalaisen kiinteistöyhtiö Evergranden aiheuttaman markkinaturbulenssin vuoksi. Lucid Groupin valuaatio ja kysyntä Lucidin markkina-arvo on lähes 40 miljardia dollaria, joten se on yksi arvokkaimmista nousevista puhtaista sähköautoyhtiöistä. Listautumishetkellä Lucidilla oli 11 000 maksullista varausta yhtiön lippulaivaan Lucid Airiin. Kun otetaan huomioon Lucidin keskimääräinen kauppahinta (85 000 – 90 000$), 11 000 varauksen arvioidaan tarkoittavan noin 935–990 miljoona dollarin liikevaihtoa. Yhtiön tuotekehitys on vauhdissa – mutta yhtään autoa ei vielä ole toimitettu Lucid julkisti Airille neljä varustelumallia. Dream Edition, jonka hinta on yli 169 000 dollaria, on ensimmäinen varustelumalli, jonka toimitukset yhtiö suunnitteli aloittavansa vuoden 2021 lopulla. Vuonna 2023 yhtiö aikoo tuoda markkinoille edullisemman 77 000 dollarin Air Pure -version. Lucid on valmistanut testiautoja useiden kuukausien ajan yhtiön Arizonan tehtaalla kehittämällä osaamistaan ja pyrkien varmistamaan ajoneuvojensa korkean laadun. Yhtiö ei ole vielä virallisesti ilmoittanut asiakkaille toimitettavien autojen tuotannon aloituspäivää. Jotkut analyytikot uskovat, että suurin riski Lucidille on aika. Aika on rahaa, sillä ilman toimituksia yhtiö polttaa käteistä. Sijoittajat odottavat kuumeisesti, että yhtiö osoittaa kykynsä ja aloittaa toimitukset. Johtopäätökset Sijoittajat osoittavat selvästi olevansa kiinnostuneita Lucid Groupin osakkeista, sillä yhtiö on arvokkaimpia alkuvaiheen EV-yhtiöitä. Kiinnostuksen taustalla ovat viimeisimmät uutiset siitä, että: Lucid Air Dream Edition R on virallisesti akkreditoitu 520 mailin toimintaetäisyydellä EPA:n toimesta (suorituskykyindikaattori, joka voitti Teslan) sekä siitä, että toimitusten odotetaan alkavan asiakkaille tänä vuonna. Riskiä karttavan sijoittajan kannattaa odottaa, kunnes yhtiö alkaa tuottaa tuloja ja osoittaa kasvutarinansa toteen. Tällöin myös kurssi on nykyistä tasoa korkeammalla yhtiön edetessä tavoitteidensa mukaisesti. Siksi riskiä ja korkeaa valuaatiota sietävä sijoittaja voi pyrkiä korkeampaan tuottoon sijoittamalla Lucid Groupiin jo nyt ennen kuin osakkeen hinta mahdollisesti nousee Lucid Airin käyttöönoton ja tuotannon skaalauksen myötä. Sijoitukset kannattaa pitää maltillisena osakkeen korkean riskin vuoksi ja hajauttaa ajallisesti. Artikkelissa käytetyt kuvat: Lucid Group mediapankki Artikkelin kirjoittaja on Anastasiya Köykkä, joka on kasvuyhtiöistä pitävä sijoittaja ja analyytikko. Hän tutkii sijoitusmahdollisuuksia vallitseviin innovaatioihin, jotka johtavat maailman muutoksiin. Hän pyrkii tunnistamaan osakkeet, joilla on huomattava kasvupotentiaali. Anastasiyalla on BBA-tutkinto ”Financial Management for Global Business”, Haaga-Helia ja kansainvälisen oikeuden maisterin tutkinto Valko-Venäjän valtionyliopistosta. Sijoita kansainvälisiin osakkeisiin nollakuluilla Avaa tili: rekisteröityminen on ilmaista Hyödynnä Sijoittaja.fi:n neuvottelemia etuja (eToro tilittää edun manuaalisesti kuukausittain) ja rekisteröidy alla olevan linkin kautta. Harjoittele virtuaalisalkulla Tee ensimmäinen talletus Voit aloittaa kaupankäynnin 50 dollarilla Sijoittaja.fi:n kansainvälisiin sijoitussalkkuihin minimisijoitus on 500 dollaria. Voit käydä kauppaa osakkeilla ja ETF:illä Osakeideoita maailmalta, markkinakuulumisia ja kansainvälisten sijoitussalkkujen katsauksia Oletko kiinnostunut kansainvälisestä sijoittamisesta, kryptovaluutoista, osakeideoista? Liity blogilistalle ja saat blogit aiheeseen liittyen heti niiden ilmestyttyä. analyysi Lucid Group osakkeet sijoitusideat SPAC Tesla