Nion tappiot kasvoivat – Ennusteena ennätyksellinen Q4 Analyysissa suosittu EV-osake Nio. Q3 tulos oli kohtuullisen hyvä vaikka tappiot kasvoivat. Nio ennustaa ennätyksellisen kovaa neljättä kvartaalia liikevaihdon ja autojen toimitusten osalta. Lue analyysi! Sijoittaja.fi 10.11.2022 analyysi Globaalit megatrendit NIO osakkeet sähköautot tulokset Analyysissa suosittu EV-osake Nio. Q3 tulos oli kohtuullisen hyvä vaikka tappiot kasvoivat. Nio ennustaa ennätyksellisen kovaa neljättä kvartaalia liikevaihdon ja autojen toimitusten osalta. Lue analyysi! Nio Kiinalainen sähköautoyhtiö Nio on julkaissut vuoden kolmannen kvartaalin tuloksensa. Nio teki vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla suuret 578 miljoonan dollarin tappiot, joka on yli 540 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Vuoden 2022 toisella kvartaalilla Nio teki 410 miljoonan dollarin tappiot. Yhtiön kurssi nousi pre-marketissa lähes 5 %, mutta laski tulosta edeltävänä kaupankäyntipäivänä yli 12 %. Kiinan laajat koronasulut ovat vaikeuttaneet tuotantoa odotuksia enemmän tämän vuoden aikana. Nio on ollut piensijoittajien suosikki pitkään myös Suomessa. Nio oli suomalaisten viidenneksi eniten ostama osake eTorossa lokakuun 2022 aikana. Kiinan Tesla Nio on vuonna 2014 Shanghaissa perustettu sähköautoyhtiö, jonka kurssi oli kovassa nosteessa viime vuonna. Nion osake on listattu New Yorkin, Shanghain ja Hong Kongin pörsseihin. Nio listautui syksyllä 2018. Yhtiöllä on tuotannossa viisi eri automallia, joista kolme on katumaastureita, yksi sedan ja yksi urheiluauto. Nioa on kritisoitu Teslan kopioimisesta ja yhtiötä kutsutaankin ”Kiinan Teslaksi”. Kiinassa on myös muita sähköautoyhtiöitä, kuten Xpeng, mutta Nio on edelleen markkinajohtajan asemassa. Teslaan verattuna, niin tunnuslukujen kuin tuotannon suhteen, Nio on silti hyvin pieni yhtiö, mutta yhtiöllä on pitkän aikavälin potentiaalia. 2022 kolmannen kvartaalin tulos Nion autojen toimitukset kasvoivat reilusti yli vuodentakaisen tason ja olivat myös yhtiön ohjauksen sisällä. Osakekohtainen tulos jäi ennusteista, mutta liikevaihdon kasvu ylitti ennusteet. Liikevaihto kasvoi vuoden takaiseen verrattuna 32,6 % ja yhtiö jatkaa vahvalla kaksinumeroisen kasvun tiellä. Osakekohtainen tulos oli ennusteita heikompi ollen -0,30 dollaria osakkeelta. Analyytikoiden konsensusennuste oli -0,14 $. Kiinan koronasulku on hidastanut tuotantoa tänä vuonna. Nio toimitti toisella kvartaalilla 31 607 autoa, joka on lähes 7200 enemmän vuoden takaiseen verrattuna. Nio ennusti toisen kvartaalin raportissaan tuotannon olevan 31 000 – 33 000 autoa, joten yhtiö ylsi ennusteeseensa. Yhtiön toimitusjohtaja William Bin Li ilmoitti 2022 vuoden toisen puoliskon olevan ”kriittinen” yhtiön kannalta edellisessä kvartaalikatsauksessa. Yhtiö onnistui tuottamaan ET7 sedan -lippulaivamallia täydellä teholla. Uusimman ET5-mallin tuotanto ja toimitukset alkoivat odotetusti syyskuussa ja Nio ennustaa ET5-mallin myynnin nostavan neljännen kvartaalin tuloksen uuteen ennätyksen. Nion toimitusjohtaja William Bin Lin mukaan kysyntä uutta ET5 sedania on ollut kovaa. ET5-mallin ollessa tuotannossa, yhtiö pyrkii kasvattamaan tuotantokapasiteettia entisestään ja lyhentämään autojen toimitusaikoja. Nio odottaa toimittavansa 43 000 – 48 000 autoa vuoden neljännellä kvartaalilla. Liikevaihdon yhtiö ennakoi olevan 2,4 – 2,7 miljardia Yhdysvaltojen dollaria. Nion Q3-tuloksen avainluvut Liikevaihto 1,83 mrd. USD, kasvua 32,6 % vuoden takaiseen verrattuna EPS -0,30$ (-0.06 $ 2021 Q3), analyytikoiden konsensusennuste -0,14$. Käyttökate 13,3 % (20,6 % 2021 Q3 ) Nion osakekurssi Nion kurssi oli kovassa nosteessa kesästä 2020 alkaen. Tammikuussa 2021 Nion kurssi kävi yli 61 dollarissa. Kurssinousussa oli paljon sähköautobuumin tuomaa spekulatiivista hypeä ja kurssi onkin tullut alas huipuista lähes 85 prosenttia ollen noin 9,5 dollarin nykykurssilla suurin piirtein samoissa lukemissa kuin vuoden 2020 kesällä, jolloin sijoittajat löysivät osakkeen. Yhtiö ei ole vielä voitollinen vaan tekee edelleen tappiota. Vuoden 2022 alusta kurssista on sulanut yli 70 prosenttia. Nion kurssi on sulanut syksyn 2022 aikana yli 50 prosenttia. Nion osake on laskenut tammikuun 2021 huipuista 85 %, Kuva: eToro Mistä Nion liiketoiminta koostuu Nio:lla on kaksi eri liiketoimintasegmenttiä, jotka ovat autot ja ”muu” liiketoiminta. Muun liiketoiminnan alle Nio jakautuu vielä neljään osaan, jotka ovat Life, House, Service ja Power -segmentit. Tosin tuloslaskelmassa Nio erittelee autot ja muun liiketoiminnan erillisinä kategorioina. Nion automallit Nion ensimmäinen automalli oli Teslan Roadsterin tapaan urheiluauto EP9, joka on ollut tuotannossa vuodesta 2016 lähtien. EP9 ei tosin ollut sunniteltu perinteisille kuluttajamarkkinoille, sillä auton hinta oli alkuvaiheessa yli kolme miljoonaa dollaria. Nio kilpailee myös Formula E -sarjassa. Nion seuraavat mallit ovat pääasiassa katumaastureita, kuten ES8 (tuotannossa 2018 alkaen) ja saman tyyppiset, mutta hieman pienemmät katumaasturit S6 (2019) ja EC6 (2020). Ensimmäinen sedan-malli ET7 esiteltiin 2021 ja toimitukset alkoivat vuoden 2022 toukokuussa, myös pienempi sedan ET5 on päässyt tuotantoon syykuussa ja Nio odottaa siitä suurta myyntimenestystä. Nion ET7 on yhtiön sedan-mallien lippulaiva ja uusin tuotantoon päässyt malli Nio Service ja Power ydinliiketoiminnan keskiössä Nio Service on yhtiön palvelupisteiden verkosto, jonka kautta asiakkaat voivat tilata autojen huoltopalveluita suoraan vaikka kotiin tai tilata auton noudon ja kotiinkuljetuksen isomman remontin yhteydessä. Nio Power taas tarjoaa latauspisteitä, joita voi myös tilata ja asentaa kotiin sekä työpaikoille. NIO kehittää myös Power-yksikössään akkujen pikavaihtopisteitä, jossa asiakkaat voivat vaihtaa akun minuuteissa, sen sijaan että odottaisivat akun latausta. Teslalla oli myös vastaavia suunnitelmia, mutta yhtiö luopui niistä muutama vuosi sitten. Nio House ja Life markkinoivat ja brändäävät Nio Life valmistaa hieman yllättäen vaatteita, omia ruoka-brändejä, sähköpotkulautoja ja muuta lifestyle-tavaraa, mutta nämä on tehty todennäköisesti vain brändäävässä tarkoituksessa, jonka tavoitteena ei ole olla voitollista ydinliiketoimintaa. Nio House tarjoaa showroom-tyylisiä kahviloita, kirjastoja ja työskentelytiloja, joita Nio:lla on noin 50 ympäri maailmaa. Meitä lähin löytyy Oslosta. Nio House näyttää myös olevan vahvasti brändäämiseen ja markkinoitiin tähtäävää liiketoimintaa. Nion katumaasturimalliston lippulaiva ES86 Kilpailuedut Nion lupaamat toimintamatkat uusimille malleille ovat selkeästi parempia kuin kilpailijoilla. Esimerkiksi uusin ET7-sedan kulkee Nion mukaan jopa 1000 kilometriä yhdellä latauksella. Hieman vanhempi katumaasturimalli ES8 taas pääsee yhdellä latauksella 580 kilometriä. Nio lupaa asiakkaille myös rajoittamattoman elinikäisen takuun ja ilmaisen tienvarsipalvelun sekä auton laitteita varten kahdeksan gigatavua ilmaista tiedonsiirtoa kuukaudessa. Nio keskittyy yhtenä kilpailuetuna selkeästi myös akun vaihto-ominaisuuteen. Sellaisia asemia, joissa akun voi vaihtaa nopeasti, on jo yli 960 ja Nion omia latausasemia puolestaan on maailmanlaajuisesti reilut 830 kappaletta. Akun vaihtopalvelu toimii kuukausiveloituksella ja lisäksi yhtiö tarjoaa suhteellisen edullista palvelua, jossa Nion työntekijät tulevat latausautolla lataamaan auton asiakkaan haluamaan sijaintiin. Nion ennuste ja tavoitehinta Yhtiötä seuraa 37 analyytikkoa ja suurin osa (29) antaa Niolle osta-suosituksen, muutama taas kehottaa ylipainottamaan tai pitämään osaketta. Yhtään alipainota- tai myynti-suositusta yhtiö ei saa. Analyytikoiden (37 kpl) antama mediaanitavoitehinta on 25,49 $, joka on noin 175 % korkeammalla kuin 9.11. päätöskurssi. Analyytikot ovat laskeneet tavoitehintaa Nion kurssin jatkaessa syöksyään syksyn aikana. Kiinan autoritäärisemmäksi muuttunut hallinto ja linjaukset kommunistisen puolueen puoluekokouksen yhteydessä lokakuun lopussa on saanut monet länsimaiset sijoittajat välttelemään yhä enemmän Kiinaan sijoittamista. Sijoita Nioon ja muihin sähköautoyhtiöihin nollakuluilla Nion osake* löytyy monen muun kansainvälisen firman tapaan eTorosta. Voit ostaa eTorosta osakkeita nollakuluilla. Nion lisäksi eTorosta löytyy myös muita kiinalaisia sähköautoyhtiöitä kuten Xpeng* ja Li Auto*. Yhdysvaltalaisia sähköautofirmoja löytyy eToron valikoimasta muun muassa Tesla*, Rivian* ja Lucid*. eTorossa voit käydä kauppaa nollakuluilla. Rekisteröidy alla olevan linkin kautta ja saat Sijoittaja.fi:n neuvottelemat edut käyttöösi, jolloin et maksa valuutanvaihtokuluja (normaalisti 0,5 %) tai nostopalkkioita (normaalisti 5 $). Lue lisää eduista blogistamme. Myös sähköautojen latausinfra on mielenkiintoinen sijoituskohde, josta kirjoitimme aiemmin täällä.Pääomasi on vaarassa. Muita kuluja sovelletaan. Lisätietoja etoro.com/trading/fees (*) Affiliate-linkki. Linkin kautta siirtyminen sivustolle ei aiheuta kuluja käyttäjälle. Tehdyistä tilauksista sivusto voi saada rahallisen korvauksen. analyysi Globaalit megatrendit NIO osakkeet sähköautot tulokset
Nio Kiinalainen sähköautoyhtiö Nio on julkaissut vuoden kolmannen kvartaalin tuloksensa. Nio teki vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla suuret 578 miljoonan dollarin tappiot, joka on yli 540 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Vuoden 2022 toisella kvartaalilla Nio teki 410 miljoonan dollarin tappiot. Yhtiön kurssi nousi pre-marketissa lähes 5 %, mutta laski tulosta edeltävänä kaupankäyntipäivänä yli 12 %. Kiinan laajat koronasulut ovat vaikeuttaneet tuotantoa odotuksia enemmän tämän vuoden aikana. Nio on ollut piensijoittajien suosikki pitkään myös Suomessa. Nio oli suomalaisten viidenneksi eniten ostama osake eTorossa lokakuun 2022 aikana. Kiinan Tesla Nio on vuonna 2014 Shanghaissa perustettu sähköautoyhtiö, jonka kurssi oli kovassa nosteessa viime vuonna. Nion osake on listattu New Yorkin, Shanghain ja Hong Kongin pörsseihin. Nio listautui syksyllä 2018. Yhtiöllä on tuotannossa viisi eri automallia, joista kolme on katumaastureita, yksi sedan ja yksi urheiluauto. Nioa on kritisoitu Teslan kopioimisesta ja yhtiötä kutsutaankin ”Kiinan Teslaksi”. Kiinassa on myös muita sähköautoyhtiöitä, kuten Xpeng, mutta Nio on edelleen markkinajohtajan asemassa. Teslaan verattuna, niin tunnuslukujen kuin tuotannon suhteen, Nio on silti hyvin pieni yhtiö, mutta yhtiöllä on pitkän aikavälin potentiaalia. 2022 kolmannen kvartaalin tulos Nion autojen toimitukset kasvoivat reilusti yli vuodentakaisen tason ja olivat myös yhtiön ohjauksen sisällä. Osakekohtainen tulos jäi ennusteista, mutta liikevaihdon kasvu ylitti ennusteet. Liikevaihto kasvoi vuoden takaiseen verrattuna 32,6 % ja yhtiö jatkaa vahvalla kaksinumeroisen kasvun tiellä. Osakekohtainen tulos oli ennusteita heikompi ollen -0,30 dollaria osakkeelta. Analyytikoiden konsensusennuste oli -0,14 $. Kiinan koronasulku on hidastanut tuotantoa tänä vuonna. Nio toimitti toisella kvartaalilla 31 607 autoa, joka on lähes 7200 enemmän vuoden takaiseen verrattuna. Nio ennusti toisen kvartaalin raportissaan tuotannon olevan 31 000 – 33 000 autoa, joten yhtiö ylsi ennusteeseensa. Yhtiön toimitusjohtaja William Bin Li ilmoitti 2022 vuoden toisen puoliskon olevan ”kriittinen” yhtiön kannalta edellisessä kvartaalikatsauksessa. Yhtiö onnistui tuottamaan ET7 sedan -lippulaivamallia täydellä teholla. Uusimman ET5-mallin tuotanto ja toimitukset alkoivat odotetusti syyskuussa ja Nio ennustaa ET5-mallin myynnin nostavan neljännen kvartaalin tuloksen uuteen ennätyksen. Nion toimitusjohtaja William Bin Lin mukaan kysyntä uutta ET5 sedania on ollut kovaa. ET5-mallin ollessa tuotannossa, yhtiö pyrkii kasvattamaan tuotantokapasiteettia entisestään ja lyhentämään autojen toimitusaikoja. Nio odottaa toimittavansa 43 000 – 48 000 autoa vuoden neljännellä kvartaalilla. Liikevaihdon yhtiö ennakoi olevan 2,4 – 2,7 miljardia Yhdysvaltojen dollaria. Nion Q3-tuloksen avainluvut Liikevaihto 1,83 mrd. USD, kasvua 32,6 % vuoden takaiseen verrattuna EPS -0,30$ (-0.06 $ 2021 Q3), analyytikoiden konsensusennuste -0,14$. Käyttökate 13,3 % (20,6 % 2021 Q3 ) Nion osakekurssi Nion kurssi oli kovassa nosteessa kesästä 2020 alkaen. Tammikuussa 2021 Nion kurssi kävi yli 61 dollarissa. Kurssinousussa oli paljon sähköautobuumin tuomaa spekulatiivista hypeä ja kurssi onkin tullut alas huipuista lähes 85 prosenttia ollen noin 9,5 dollarin nykykurssilla suurin piirtein samoissa lukemissa kuin vuoden 2020 kesällä, jolloin sijoittajat löysivät osakkeen. Yhtiö ei ole vielä voitollinen vaan tekee edelleen tappiota. Vuoden 2022 alusta kurssista on sulanut yli 70 prosenttia. Nion kurssi on sulanut syksyn 2022 aikana yli 50 prosenttia. Nion osake on laskenut tammikuun 2021 huipuista 85 %, Kuva: eToro Mistä Nion liiketoiminta koostuu Nio:lla on kaksi eri liiketoimintasegmenttiä, jotka ovat autot ja ”muu” liiketoiminta. Muun liiketoiminnan alle Nio jakautuu vielä neljään osaan, jotka ovat Life, House, Service ja Power -segmentit. Tosin tuloslaskelmassa Nio erittelee autot ja muun liiketoiminnan erillisinä kategorioina. Nion automallit Nion ensimmäinen automalli oli Teslan Roadsterin tapaan urheiluauto EP9, joka on ollut tuotannossa vuodesta 2016 lähtien. EP9 ei tosin ollut sunniteltu perinteisille kuluttajamarkkinoille, sillä auton hinta oli alkuvaiheessa yli kolme miljoonaa dollaria. Nio kilpailee myös Formula E -sarjassa. Nion seuraavat mallit ovat pääasiassa katumaastureita, kuten ES8 (tuotannossa 2018 alkaen) ja saman tyyppiset, mutta hieman pienemmät katumaasturit S6 (2019) ja EC6 (2020). Ensimmäinen sedan-malli ET7 esiteltiin 2021 ja toimitukset alkoivat vuoden 2022 toukokuussa, myös pienempi sedan ET5 on päässyt tuotantoon syykuussa ja Nio odottaa siitä suurta myyntimenestystä. Nion ET7 on yhtiön sedan-mallien lippulaiva ja uusin tuotantoon päässyt malli Nio Service ja Power ydinliiketoiminnan keskiössä Nio Service on yhtiön palvelupisteiden verkosto, jonka kautta asiakkaat voivat tilata autojen huoltopalveluita suoraan vaikka kotiin tai tilata auton noudon ja kotiinkuljetuksen isomman remontin yhteydessä. Nio Power taas tarjoaa latauspisteitä, joita voi myös tilata ja asentaa kotiin sekä työpaikoille. NIO kehittää myös Power-yksikössään akkujen pikavaihtopisteitä, jossa asiakkaat voivat vaihtaa akun minuuteissa, sen sijaan että odottaisivat akun latausta. Teslalla oli myös vastaavia suunnitelmia, mutta yhtiö luopui niistä muutama vuosi sitten. Nio House ja Life markkinoivat ja brändäävät Nio Life valmistaa hieman yllättäen vaatteita, omia ruoka-brändejä, sähköpotkulautoja ja muuta lifestyle-tavaraa, mutta nämä on tehty todennäköisesti vain brändäävässä tarkoituksessa, jonka tavoitteena ei ole olla voitollista ydinliiketoimintaa. Nio House tarjoaa showroom-tyylisiä kahviloita, kirjastoja ja työskentelytiloja, joita Nio:lla on noin 50 ympäri maailmaa. Meitä lähin löytyy Oslosta. Nio House näyttää myös olevan vahvasti brändäämiseen ja markkinoitiin tähtäävää liiketoimintaa. Nion katumaasturimalliston lippulaiva ES86 Kilpailuedut Nion lupaamat toimintamatkat uusimille malleille ovat selkeästi parempia kuin kilpailijoilla. Esimerkiksi uusin ET7-sedan kulkee Nion mukaan jopa 1000 kilometriä yhdellä latauksella. Hieman vanhempi katumaasturimalli ES8 taas pääsee yhdellä latauksella 580 kilometriä. Nio lupaa asiakkaille myös rajoittamattoman elinikäisen takuun ja ilmaisen tienvarsipalvelun sekä auton laitteita varten kahdeksan gigatavua ilmaista tiedonsiirtoa kuukaudessa. Nio keskittyy yhtenä kilpailuetuna selkeästi myös akun vaihto-ominaisuuteen. Sellaisia asemia, joissa akun voi vaihtaa nopeasti, on jo yli 960 ja Nion omia latausasemia puolestaan on maailmanlaajuisesti reilut 830 kappaletta. Akun vaihtopalvelu toimii kuukausiveloituksella ja lisäksi yhtiö tarjoaa suhteellisen edullista palvelua, jossa Nion työntekijät tulevat latausautolla lataamaan auton asiakkaan haluamaan sijaintiin. Nion ennuste ja tavoitehinta Yhtiötä seuraa 37 analyytikkoa ja suurin osa (29) antaa Niolle osta-suosituksen, muutama taas kehottaa ylipainottamaan tai pitämään osaketta. Yhtään alipainota- tai myynti-suositusta yhtiö ei saa. Analyytikoiden (37 kpl) antama mediaanitavoitehinta on 25,49 $, joka on noin 175 % korkeammalla kuin 9.11. päätöskurssi. Analyytikot ovat laskeneet tavoitehintaa Nion kurssin jatkaessa syöksyään syksyn aikana. Kiinan autoritäärisemmäksi muuttunut hallinto ja linjaukset kommunistisen puolueen puoluekokouksen yhteydessä lokakuun lopussa on saanut monet länsimaiset sijoittajat välttelemään yhä enemmän Kiinaan sijoittamista. Sijoita Nioon ja muihin sähköautoyhtiöihin nollakuluilla Nion osake* löytyy monen muun kansainvälisen firman tapaan eTorosta. Voit ostaa eTorosta osakkeita nollakuluilla. Nion lisäksi eTorosta löytyy myös muita kiinalaisia sähköautoyhtiöitä kuten Xpeng* ja Li Auto*. Yhdysvaltalaisia sähköautofirmoja löytyy eToron valikoimasta muun muassa Tesla*, Rivian* ja Lucid*. eTorossa voit käydä kauppaa nollakuluilla. Rekisteröidy alla olevan linkin kautta ja saat Sijoittaja.fi:n neuvottelemat edut käyttöösi, jolloin et maksa valuutanvaihtokuluja (normaalisti 0,5 %) tai nostopalkkioita (normaalisti 5 $). Lue lisää eduista blogistamme. Myös sähköautojen latausinfra on mielenkiintoinen sijoituskohde, josta kirjoitimme aiemmin täällä.Pääomasi on vaarassa. Muita kuluja sovelletaan. Lisätietoja etoro.com/trading/fees (*) Affiliate-linkki. Linkin kautta siirtyminen sivustolle ei aiheuta kuluja käyttäjälle. Tehdyistä tilauksista sivusto voi saada rahallisen korvauksen. analyysi Globaalit megatrendit NIO osakkeet sähköautot tulokset