Analyysissa kuusi matkailualan kärkiosaketta – alan globaali kysyntä jatkaa kuumana Matkailualan kysyntä on ollut todella kuumaa kuluvana vuonna. Alan yhtiöt julkaisivat vahvat Q2-tulokset, mutta niiden osakkeet painuivat jälkimarkkinoilla laskuun. Tarjoaako kurssilasku hyvän ostopaikan? Juho Toratti 4.8.2023 airbnb kansainvälinen sijoittaminen matkailu osakkeet sijoitusideat Matkailualan kysyntä on ollut todella kuumaa kuluvana vuonna. Alan yhtiöt julkaisivat vahvat Q2-tulokset, mutta niiden osakkeet painuivat jälkimarkkinoilla laskuun. Tarjoaako kurssilasku hyvän ostopaikan? Matkailun kysynnälle ei näy loppua Koronapandemian lukittua koko maailman paikoilleen, useat matkailualan yhtiöt ajautuivat vaikeuksiin kysynnän suorastaan kadottua markkinoilta. Maailman hiljalleen avautuessa kuluttajat kuitenkin ryntäsivät ulos kodeistaan, ja alkoivat allokoimaan enenevissä määrin varojaan jälleen matkailuun – ensin kotimaassaan ja pian myös ulkomailla. Matkailusektorin kysyntä lähti globaalilla tasolla nousuun, ja alan yhtiöt alkoivat palautua pandemian tuomista vaikeuksista. Vaikka Suomessa koronapandemiasta ja sen myötä asetetuista rajoitteista tuntuu olevan jo aikaa, ei tilanne ole maailmalla ollut täysin sama. Esimerkiksi Kiinassa viimeisistä rajoituksista luovuttiin vasta kuluvan vuoden tammikuussa. Matkustusmahdollisuudet alkavat siis vasta nyt olemaan täysin pandemiaa edeltäneellä tasolla, eikä matkailun kysynnälle näy loppua, vaikka inflaatio ja noussut korkotaso ovat kurittaneet myös kuluttajan lompakkoa. Tässä artikkelissa esittelemme kuusi tunnetuinta matkailualan yritystä: Airbnb, Expedia, Booking, TripAdvisors, Hilton sekä Marriott. Kaikkien kuuden yhtiön osakekurssit ovat olleet nousussa kuluvana vuonna (YTD-tuottokuvaaja alla). Q2-tulokset saivat kuitenkin osakekurssit laskuun. Matkailualan yhtiöiden osakkeiden tuotot kuluvana vuonna 2023. Lähde: TradingView Kuusi tärkeintä matkailusektorin globaalia osaketta Airbnb Airbnb* on yksi maailman suurimmista majoitusalan yrityksistä. Vuonna 2008 perustetulla Airbnb:llä on tarjolla noin 6,6 miljoonaa vuokrakohdetta 191 maassa. Toimintansa aikana yhtiö on majoittanut yli 1,5 miljardia vierasta. Lähes sadan miljardin dollarin markkina-arvollaan Airbnb on maailman toiseksi suurin matkailualan yritys. Airbnb julkaisi toisen neljänneksen tuloksensa eilen 3.8.2023. Yhtiö ohjasi aiemmin sen Q2-liikevaihdon olevan välillä 2,35 – 2,45 miljardia dollaria, mikä tarkoittaa noin 12-16 % kasvua vertailukaudesta. Toisella neljänneksellä Airbnb:n liikevaihto oli 2,48 miljardia dollaria (kasvua 18 %). -> analyytikoiden ennuste: 2,41 miljardia dollaria Airbnb:n osakekohtainen tuotto oli 0,98 dollaria -> analyytikoiden ennuste: 0,78 $ Vuoden toisella neljänneksellä Airbnb:n liikevaihto kasvoi vahvan kysynnän tukemana. Airbnb:ssä tehtyjen varausten arvo nousi 13 % vertailukaudesta ollen 19,1 miljardia dollaria, ja ylittäen analyytikoiden ennusteet. Myös yhtiöltä varatut ’yöt ja kokemukset’ (Nights and Experiences Booked) nousi 11 %, mitä tuki vahva kasvu kaikilla Airbnb:n toimialueilla. Varattujen öiden ja kokemusten arvo 115,1 miljoonaa dollaria jäi kuitenkin hieman analyytikoiden odotuksista (117,6 M$). Koko vuoden ohjauksensa mukaisesti Airbnb ohjasi sen liikevaihdon olevan 3,3 – 3,4 miljardia dollaria vuoden kolmannella neljänneksellä. Ohjauksen mukainen liikevaihto tarkoittaisi 14-18 % kasvua vuoden takaisesta vertailukaudesta. Yhtiö ilmoitti myös odottavansa ennätyskorkeaa oikaistua käyttökatetta seuraavalla neljänneksellä. Airbnb esitteli tulosjulkistuksessa liikevaihtonsa kehittymistä koronaa edeltävältä tasolta. Yhtiön mukaan matkailun kysyntä on jatkunut todella vahvana. Lähde: Airbnb Expedia Group Vuonna 1996 perustettu Expedia* on yksi ensimmäisistä online-matkanvaraussivustoista. Nykyisin Expedia Group nimellä toimiva yhtiö on yksi matkailualan tunnetuimmista toimijoista, ja sen brändeihin kuuluvat muun muassa Expedia, Hotels.com, ebookers ja trivago. Myös Expedia julkaisi Q2-tuloksensa 3.8.2023. Expedia Groupin liikevaihto toisella neljänneksellä oli 3,36 miljardia dollaria (kasvua 6 %). -> analyytikoiden ennuste: 3,37 miljardia dollaria Yhtiön Non-Gaap oikaistu osakekohtainen tulos oli hyvä 1,96 dollaria, mutta jäi ennusteista -> ennuste: 2,31 $ Vuoden 2023 toisen neljänneksen tulos oli monelta osin Expedia Groupille ennätyksellinen. Katsauskaudella yhtiön majoitusvaraukset kasvoivat 8 % koronapandemiaa edeltäneestä tasosta, ja olivat korkeimmat Expedia Groupin historiassa. Yhtiön liikevaihto ja oikaistu käyttökate tekivät puolestaan ennätykset Q2-tulosten osalta. Yhtiön johdon mukaan tulos oli todella vahvana jatkuneen matkailun kysynnän ansiota. Expedia Groupin mukaan tulos oli merkittävä siinäkin mielessä, että yhtiö joutui kaksi vuotta sitten yksinkertaistamaan toimiaa, esimerkiksi myymällä Egencia corporate travel -liiketoimet. Vakuuttavan ensimmäisen vuosipuoliskon jälkeen Expedia Group vahvistaa koko vuodelle 2023 antamansa ohjauksen. Ohjauksen mukaan yhtiö odottaa sen kasvun ja kannattavuuden kasvavan kaksinumeroisin luvuin. Vuoden kolmannella neljänneksellä Expedia odottaa sen bruttovarausten kasvavan lähemmäs kymmentä prosenttia, ja liikevaihdon kasvavan hieman. Käyttökatemarginaalin yhtiö odottaa olevan vertailukauden tasolla. Booking Holdings Booking Holdings* on maailmanlaajuisesti toimiva matkustus- ja ravintoalavarauspalveluja tarjoava yhtiö. Booking Holdingsilla on kuusi brändiä – Booking.com, Priceline.com, agoda.com, Rentalcars.com, KAYAK ja OpenTable. Brändien kautta yhtiö tarjoaa mahdollisuuden varata esimerkiksi majoituspalveluita, lentoja, lomapaketteja, turistikierroksia sekä vuokrata autoja. Booking Holdingsin markkina-arvo on noin 108 miljardia dollaria, mikä tekee siitä maailman suurimman matkailuyhtiön markkina-arvolla mitattuna. Booking Holdings julkisti niin ikään Q2-tuloksensa 3.8.2023. Booking Holdingsin liikevaihto toisella kvartaalilla oli 5,5 miljardia dollaria (kasvua 27 %). -> analyytikot odottivat liikevaihdon olevan 5,12 miljardia dollaria. Yhtiön Non-GAAP laimennettu EPS oli 37,62 dollaria. -> analyytikoiden ennuste oli 28,67 dollaria. Vuoden 2023 toisella neljänneksellä Booking Holdingsin bruttomatkavaraukset kasvoivat 15 % vuoden takaisesta vertailukaudesta ollen 39,7 miljardia dollaria. Bookingsin kautta varatut huoneyöt kasvoivat puolestaan 9 %. Yhtiön toimitusjohtajan Glenn Fogelin mukaan vapaa-ajan matkakysyntä jatkui katsauskaudella todella vahvana, mikä auttoi vahvistamaan ennakoitua enemmän huoneöitä ja bruttovaraustuloksia. Fogelin kommentin mukaan yhtiö on nähnyt näiden vahvojen trendien jatkuvan ainakin heinäkuulle, minkä takia yhtiö varautuu ennätykselliseen kesän matkasesonkiin myös kolmannella neljänneksellä. Booking Holdings ilmoitti Q2-tulosjulkaisunsa yhteydessä sen varattujen huoneöiden kasvaneen heinäkuussa noin 20 % vertailukaudesta. Tämän perusteella yhtiö arvioi sen bruttovarausten kasvavan kolmannella vuosineljänneksellä noin 27 % vuoden takaisesta vertailukaudesta. Q3-liikevaihdon Bookings arvioi olevan hieman vertailukautta korkeampi, ja oikaistun käyttökatteen olevan noin 20 % edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa korkeampi. Ensimmäisen vuosipuoliskon vahvan tuloksen, sekä todella lupaavalta näyttävän Q3:n perusteella Booking Holdings päivitti ohjaustaan koko vuodelle 2023. Uuden ohjauksen mukaan yhtiön bruttovaraukset kasvavat hieman yli 20 % edellisvuodesta (aiemmin: hieman yli 10 %). Samaan aikaan Booking Holdings uskoo sen koko vuoden liikevaihdon osuuden bruttovarausten kokonaismäärästä kasvavan vain noin 20 perustuspistettä, mikä on alhaisempi kuin aiempi ohjaus (kasvua 50 perustuspistettä). Ohjauksen lasku johtuu vähemmän edullisesta ajankohdasta, mukaan lukien aiemmin tänä vuonna odotettu korkeampi kasvuvauhti ja laajennettu varausikkuna. Käyttökatemarginaalin ohjauksen yhtiö pitää ennallaan (oikaistu käyttökatemarginaali kasvaa muutaman %-yksikön). TripAdvisors TripAdvisors* on maailman suurin ja varmasti tunnetuin matkustukseen liittyvä arvostelualusta. Yhtiön alustan on tarkoitus auttaa asiakkaita löytämään mieluisia matkustuskohteita, hotelleja ja ravintoloita muiden asiakkaiden jättämien arvosteluiden perusteella. Alustalle on jätetty yli miljardi arvostelua noin 8 miljoonalle eri yritykselle/palvelulle ympäri maailman. Myös TripAdvisors julkisti toisen vuosineljänneksen tuloksensa eilen 3.8.2023. TripAdvisors raportoi 494 miljoonan dollarin liikevaihdon (kasvua 18 %). -> Analyytikoiden ennuste 473 miljoonaa dollaria Yhtiön Non-GAAP laimennettu osakekohtainen tulos oli Q2:lla 0,34 dollaria. -> ennuste: 0,36 dollaria. TripAdvisors saavutti yhtiön johdon mukaan toisella neljänneksellä terveellisen liikevaihdon kasvun, mikä oli pitkälti yhtiön kokemustoimialan Viatorin ansiota. Viatorin liikevaihto kasvoi 59 % neljänneksellä. Kohonneet kustannukset rasittivat kuitenkin TripAdvisorsin kannattavuutta, joka laski vertailukaudesta. Erityisesti kohonneet markkinointi- ja myyntikustannukset, sekä henkilöstökustannukset söivät kannattavuutta. TripAdvisors ilmoitti aloittaneensa säästötoimet kannattavuuden parantamiseksi. Toimenpiteistä merkittävin on TripAdvisorsin pääliiketoiminnan henkilöstön vähentäminen. Hilton Worldwide Holdings Hilton Worldwide Holdings* on yksi maailman tunnetuimmista majoitussektorin yhtiöistä. Hilton omistaa, pyörittää ja vuokraa muun muassa hotelleja ja lomakohteita Yhtiö ja sen franchise-yrittäjät hallinnoivat, omistavat ja vuokraavat yli seitsemää tuhatta kiinteistöä 123 eri maassa. Huoneita yhtiön kiinteistöissä on yhteensä yli 1,1 miljoonaa. Hiltonin juuret ovat 1900-luvun alussa, ja pörssiin yhtiö listautui New Yorkin pörssiin 1946. Hilton julkaisi toisen vuosineljänneksen tuloksensa heinäkuun 26. päivä. Toisella neljänneksellä yhtiön liikevaihto oli 2,66 miljardia dollaria (kasvua 18,8 %) -> ennuste: 2,54 miljardia dollaria Hiltonin liiketulos oli 674 miljoonaa dollaria ja osakekohtainen tulos oli 1,63 dollaria -> ennuste: 1,57 $ Kuluvan vuoden toisen neljänneksen kasvu oli Hilton Worldwide Holdingsin toimitusjohtaja Christopher J. Nassettan mukaan tulosta yhtiön brändien vahvasta kysynnästä. Katsauskaudella Hiltonin liikevaihto kasvoi kaikilla yhtiön toiminta-alueilla. Vahvan kasvun myötä myös yhtiön kannattavuus parani ylittäen Hiltonin oman ohjauksen. Q2-tuloksen yhteydessä Hilton Worldwide Holdings nosti ohjaustaan vuodelle 2023. Uuden ohjauksen mukaan yhtiön vertailukelpoinen RevPAR (=tulos per käytettävissä oleva huone) kasvaa 10-12 prosenttia edellisvuodesta (aiemmin: kasvaa 8-11 %). Yhtiö myös arvioi sen koko vuoden nettotuloksen olevan välillä 1,387 – 1,422 miljardia dollaria (aiemmin: 1,331 – 1,385 miljrd. $), ja oikaistun osakekohtaisen tuloksen olevan 5,93 – 6,06 dollaria (aiemmin: 5,68 – 5,88 $). Marriott International Marriott International* on toinen maailmanlaajuisesti tunnettu majoitusalan yhtiö. Marriottin luksushotellibrändeihin kuuluvat muun muassa JW Marriott ja Ritz-Carlton hotellit. Marriott International hallinnoi ja omistaa yli 8,5 tuhatta kiinteistöä 138 eri valtiossa. Vuonna 1953 listautuneella yhtiöllä on 62 miljardin dollarin markkina-arvo, mikä tekee Marriott Internationalista maailman kolmanneksi suurimman matkailuala yhtiön markkina-arvolla mitattuna. Marriott International julkaisi vuoden toisen kvartaalin tuloksensa 1.8.2023. Yhtiön liikevaihto oli katsauskaudella 6,08 miljardia dollaria (kasvua 14 %) -> analyytikoiden ennuste: 6,05 miljrd.$ Marriottin liiketulos oli neljänneksellä 1,1 miljardia dollaria ja osakekohtainen tulos oli 2,26 dollaria -> ennuste: 2,19 $ Marriottin toimitusjohtaja Anthony Capuanon mukaan maailmanlaajuisen matkustuksen kysyntä jatkoi korkealla tasolla vuoden toisella neljänneksellä, mikä tuki yhtiön tulosta. Capuanon mukaan Kiinan matkailu on palautunut nopeasti matkustusrajoitusten poistuttua tammikuussa. Muun muassa tämän ansiosta Marriottin toisen neljänneksen RevPAR nousi yli pandemiaa edeltäneen tason. Vaikka markkinaympäristö voi Marriott Internationalin johdon mukaan muuttua nopeastikkin, tukee yhtiön vahva tilaus kanta sen toimintaa. Tämän takia myös Marriott nosti ohjaustaan koko vuodelle 2023. Uuden ohjauksen mukaan yhtiö arvioi sen koko vuoden RevPAR:in olevan 12-14 % (aiemmin: 10-13 %). Yhtiön oikaistun osakekohtaisen tuloksen arvioidaan puolestaan olevan 8,36 – 8,65 dollaria (aiemmin: 7,97 – 8,42 $). Sijoittajan näkökulma Elokuun kolmas päiviä oli rankka tunnetuimmille matkailuosakkeille. Neljä kuudesta esittelemästämme yhtiöstä julkaisivat Q2-tuloksensa, ja päivän päätteeksi jokaisen yhtiön osake oli laskussa. Syy voi olla sama, kuin monilla Helsingin pörssin syklisillä osakkeilla Q2-tuloskaudella. Markkinoiden reaktio oli yhtiöiden tuloksiin nähden raju. Kaikki yhtiöt raportoivat vahvasta kysyntätilanteesta, ja useampi rikkoi ennätyksiä tuloksillaan. Ainoastaan Airbnb:n varattujen öiden ja kokemusten arvo (115,1 M$ vs. e117,6 M$), TripAdvisorsin EPS (0,34 $ vs. e 0,36 $) sekä Expedian liikevaihto (3,36 miljrd.$ vs. e 3,37 miljrd.$) jäivät analyytikoiden ennusteista. Missaukset eivät olleet missään määrin suuria, mutta ne nähtävästi riittivät huolestuttamaan osakemarkkinat. On mahdollista, että osakemarkkinat tulkitsevat nyt ennusteista jäämisen merkkinä siitä, että matkailusektorin noususuhdanne on tulossa päätökseen. Lukemalla matkailualan yhtiöiden viimeisimmät kvartaalitulokset, tulee kuitenkin hyvin selväksi, että matkailun kysyntä on ollut kuluvana vuonna todella vahvassa nosteessa. Yhtiöt myös arvioivat trendin jatkuvan vuoden toisella puoliskolla, eikä mikään ihme. Insider Intelligencen mukaan matkailun kysyntä oli vahvalla tasolla jo alkuvuodesta, vaikka korkealla laukkaava inflaatio ja nousevat korot kiristivät kuluttajan kukkaron nyörejä. Nyt markkinatilanne on näiltä osin jälleen parempi, minkä uskoisi vain tukevan matkailun kysyntää. Loppupeleissä tulos on osakekurssia eteenpäin ajava voima. Matkailuyhtiöiden tuloskunto näyttää olevan hyvällä mallilla, eikä kysyntäkään ole toistaiseksi ottanut suurempia kolhuja. Viime päivien kaltaiset kurssilaskut voivatkin siis tarjota hyviä ostopaikkoja sijoittajalle. Toki sykliset osakkeet ovat herkkiä markkinoiden epävarmuustekijöille, joten ostot kannattaa hajauttaa pidemmälle aikavälille. Matkailuosakkeet Osaketyökalussa Vertailimme tunnetuimpia matkailuosakkeita Sijoittaja.fi:n Osaketyökalussa. Työkalusta löytyvät kaikki esittelemämme yhtiöt, paitsi TripAdvisors. Matkailualan viime vuosien haasteet näkyvät osaketyökalun kokonaispisteytyksessä, jossa kaikki vertailun osakkeet jäävät keskitasoille tai hieman keskitason alapuolelle. Yhtiöiden osingonmaksu ei ole ollut kummoista, ja viime vuosien epävarmuudet näkyvät syklisten osakkeitten riskisyydessä. Sen sijaan kasvu- ja momenttipisteiltään matkailualan yhtiöt erottuvat edukseen. Huom! Vastajulkaistut tulokset voivat vaikuttaa pisteytyksiin. Arvostusluvuilla mitattuna matkailualan kärkiosakkeet eivät ole mahdottoman korkealle arvostettuja. Arvostusluvut ja muut sijoittajan tärkeimmät tunnusluvut löytyvät Osaketyökalusta. Sijoita matkailualan osakkeisiin ilman välityspalkkiota Kaikki tässä artikkelissa esitellyt osakkeet löytyvät eTorosta, josta niitä voi ostaa aitoina osakkeina ilman välityspalkkioita. Perinteiset pankit ja välittäjät perivät erityisesti ulkomaalaisista osakkeista korkeat välityspalkkiot, joten eToro sopii hyvin kansainvälisen hajautuksen työkaluksi. Avaa tili: rekisteröityminen on ilmaista. Hyödynnä Sijoittaja.fi:n neuvottelemia etuja (eToro tilittää edun manuaalisesti kuukausittain) ja rekisteröidy alla olevan linkin kautta. Harjoittele virtuaalisalkulla. Tee ensimmäinen talletus. Voit aloittaa kaupankäynnin 50 dollarilla. Voit käydä kauppaa osakkeiden ja ETF:ien lisäksi myös monissa muissa omaisuusluokissa. (*) Affiliate-linkki. Linkin kautta siirtyminen sivustolle ei aiheuta kuluja käyttäjälle. Tehdyistä tilauksista sivusto voi saada rahallisen korvauksen. airbnb kansainvälinen sijoittaminen matkailu osakkeet sijoitusideat
Matkailun kysynnälle ei näy loppua Koronapandemian lukittua koko maailman paikoilleen, useat matkailualan yhtiöt ajautuivat vaikeuksiin kysynnän suorastaan kadottua markkinoilta. Maailman hiljalleen avautuessa kuluttajat kuitenkin ryntäsivät ulos kodeistaan, ja alkoivat allokoimaan enenevissä määrin varojaan jälleen matkailuun – ensin kotimaassaan ja pian myös ulkomailla. Matkailusektorin kysyntä lähti globaalilla tasolla nousuun, ja alan yhtiöt alkoivat palautua pandemian tuomista vaikeuksista. Vaikka Suomessa koronapandemiasta ja sen myötä asetetuista rajoitteista tuntuu olevan jo aikaa, ei tilanne ole maailmalla ollut täysin sama. Esimerkiksi Kiinassa viimeisistä rajoituksista luovuttiin vasta kuluvan vuoden tammikuussa. Matkustusmahdollisuudet alkavat siis vasta nyt olemaan täysin pandemiaa edeltäneellä tasolla, eikä matkailun kysynnälle näy loppua, vaikka inflaatio ja noussut korkotaso ovat kurittaneet myös kuluttajan lompakkoa. Tässä artikkelissa esittelemme kuusi tunnetuinta matkailualan yritystä: Airbnb, Expedia, Booking, TripAdvisors, Hilton sekä Marriott. Kaikkien kuuden yhtiön osakekurssit ovat olleet nousussa kuluvana vuonna (YTD-tuottokuvaaja alla). Q2-tulokset saivat kuitenkin osakekurssit laskuun. Matkailualan yhtiöiden osakkeiden tuotot kuluvana vuonna 2023. Lähde: TradingView Kuusi tärkeintä matkailusektorin globaalia osaketta Airbnb Airbnb* on yksi maailman suurimmista majoitusalan yrityksistä. Vuonna 2008 perustetulla Airbnb:llä on tarjolla noin 6,6 miljoonaa vuokrakohdetta 191 maassa. Toimintansa aikana yhtiö on majoittanut yli 1,5 miljardia vierasta. Lähes sadan miljardin dollarin markkina-arvollaan Airbnb on maailman toiseksi suurin matkailualan yritys. Airbnb julkaisi toisen neljänneksen tuloksensa eilen 3.8.2023. Yhtiö ohjasi aiemmin sen Q2-liikevaihdon olevan välillä 2,35 – 2,45 miljardia dollaria, mikä tarkoittaa noin 12-16 % kasvua vertailukaudesta. Toisella neljänneksellä Airbnb:n liikevaihto oli 2,48 miljardia dollaria (kasvua 18 %). -> analyytikoiden ennuste: 2,41 miljardia dollaria Airbnb:n osakekohtainen tuotto oli 0,98 dollaria -> analyytikoiden ennuste: 0,78 $ Vuoden toisella neljänneksellä Airbnb:n liikevaihto kasvoi vahvan kysynnän tukemana. Airbnb:ssä tehtyjen varausten arvo nousi 13 % vertailukaudesta ollen 19,1 miljardia dollaria, ja ylittäen analyytikoiden ennusteet. Myös yhtiöltä varatut ’yöt ja kokemukset’ (Nights and Experiences Booked) nousi 11 %, mitä tuki vahva kasvu kaikilla Airbnb:n toimialueilla. Varattujen öiden ja kokemusten arvo 115,1 miljoonaa dollaria jäi kuitenkin hieman analyytikoiden odotuksista (117,6 M$). Koko vuoden ohjauksensa mukaisesti Airbnb ohjasi sen liikevaihdon olevan 3,3 – 3,4 miljardia dollaria vuoden kolmannella neljänneksellä. Ohjauksen mukainen liikevaihto tarkoittaisi 14-18 % kasvua vuoden takaisesta vertailukaudesta. Yhtiö ilmoitti myös odottavansa ennätyskorkeaa oikaistua käyttökatetta seuraavalla neljänneksellä. Airbnb esitteli tulosjulkistuksessa liikevaihtonsa kehittymistä koronaa edeltävältä tasolta. Yhtiön mukaan matkailun kysyntä on jatkunut todella vahvana. Lähde: Airbnb Expedia Group Vuonna 1996 perustettu Expedia* on yksi ensimmäisistä online-matkanvaraussivustoista. Nykyisin Expedia Group nimellä toimiva yhtiö on yksi matkailualan tunnetuimmista toimijoista, ja sen brändeihin kuuluvat muun muassa Expedia, Hotels.com, ebookers ja trivago. Myös Expedia julkaisi Q2-tuloksensa 3.8.2023. Expedia Groupin liikevaihto toisella neljänneksellä oli 3,36 miljardia dollaria (kasvua 6 %). -> analyytikoiden ennuste: 3,37 miljardia dollaria Yhtiön Non-Gaap oikaistu osakekohtainen tulos oli hyvä 1,96 dollaria, mutta jäi ennusteista -> ennuste: 2,31 $ Vuoden 2023 toisen neljänneksen tulos oli monelta osin Expedia Groupille ennätyksellinen. Katsauskaudella yhtiön majoitusvaraukset kasvoivat 8 % koronapandemiaa edeltäneestä tasosta, ja olivat korkeimmat Expedia Groupin historiassa. Yhtiön liikevaihto ja oikaistu käyttökate tekivät puolestaan ennätykset Q2-tulosten osalta. Yhtiön johdon mukaan tulos oli todella vahvana jatkuneen matkailun kysynnän ansiota. Expedia Groupin mukaan tulos oli merkittävä siinäkin mielessä, että yhtiö joutui kaksi vuotta sitten yksinkertaistamaan toimiaa, esimerkiksi myymällä Egencia corporate travel -liiketoimet. Vakuuttavan ensimmäisen vuosipuoliskon jälkeen Expedia Group vahvistaa koko vuodelle 2023 antamansa ohjauksen. Ohjauksen mukaan yhtiö odottaa sen kasvun ja kannattavuuden kasvavan kaksinumeroisin luvuin. Vuoden kolmannella neljänneksellä Expedia odottaa sen bruttovarausten kasvavan lähemmäs kymmentä prosenttia, ja liikevaihdon kasvavan hieman. Käyttökatemarginaalin yhtiö odottaa olevan vertailukauden tasolla. Booking Holdings Booking Holdings* on maailmanlaajuisesti toimiva matkustus- ja ravintoalavarauspalveluja tarjoava yhtiö. Booking Holdingsilla on kuusi brändiä – Booking.com, Priceline.com, agoda.com, Rentalcars.com, KAYAK ja OpenTable. Brändien kautta yhtiö tarjoaa mahdollisuuden varata esimerkiksi majoituspalveluita, lentoja, lomapaketteja, turistikierroksia sekä vuokrata autoja. Booking Holdingsin markkina-arvo on noin 108 miljardia dollaria, mikä tekee siitä maailman suurimman matkailuyhtiön markkina-arvolla mitattuna. Booking Holdings julkisti niin ikään Q2-tuloksensa 3.8.2023. Booking Holdingsin liikevaihto toisella kvartaalilla oli 5,5 miljardia dollaria (kasvua 27 %). -> analyytikot odottivat liikevaihdon olevan 5,12 miljardia dollaria. Yhtiön Non-GAAP laimennettu EPS oli 37,62 dollaria. -> analyytikoiden ennuste oli 28,67 dollaria. Vuoden 2023 toisella neljänneksellä Booking Holdingsin bruttomatkavaraukset kasvoivat 15 % vuoden takaisesta vertailukaudesta ollen 39,7 miljardia dollaria. Bookingsin kautta varatut huoneyöt kasvoivat puolestaan 9 %. Yhtiön toimitusjohtajan Glenn Fogelin mukaan vapaa-ajan matkakysyntä jatkui katsauskaudella todella vahvana, mikä auttoi vahvistamaan ennakoitua enemmän huoneöitä ja bruttovaraustuloksia. Fogelin kommentin mukaan yhtiö on nähnyt näiden vahvojen trendien jatkuvan ainakin heinäkuulle, minkä takia yhtiö varautuu ennätykselliseen kesän matkasesonkiin myös kolmannella neljänneksellä. Booking Holdings ilmoitti Q2-tulosjulkaisunsa yhteydessä sen varattujen huoneöiden kasvaneen heinäkuussa noin 20 % vertailukaudesta. Tämän perusteella yhtiö arvioi sen bruttovarausten kasvavan kolmannella vuosineljänneksellä noin 27 % vuoden takaisesta vertailukaudesta. Q3-liikevaihdon Bookings arvioi olevan hieman vertailukautta korkeampi, ja oikaistun käyttökatteen olevan noin 20 % edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa korkeampi. Ensimmäisen vuosipuoliskon vahvan tuloksen, sekä todella lupaavalta näyttävän Q3:n perusteella Booking Holdings päivitti ohjaustaan koko vuodelle 2023. Uuden ohjauksen mukaan yhtiön bruttovaraukset kasvavat hieman yli 20 % edellisvuodesta (aiemmin: hieman yli 10 %). Samaan aikaan Booking Holdings uskoo sen koko vuoden liikevaihdon osuuden bruttovarausten kokonaismäärästä kasvavan vain noin 20 perustuspistettä, mikä on alhaisempi kuin aiempi ohjaus (kasvua 50 perustuspistettä). Ohjauksen lasku johtuu vähemmän edullisesta ajankohdasta, mukaan lukien aiemmin tänä vuonna odotettu korkeampi kasvuvauhti ja laajennettu varausikkuna. Käyttökatemarginaalin ohjauksen yhtiö pitää ennallaan (oikaistu käyttökatemarginaali kasvaa muutaman %-yksikön). TripAdvisors TripAdvisors* on maailman suurin ja varmasti tunnetuin matkustukseen liittyvä arvostelualusta. Yhtiön alustan on tarkoitus auttaa asiakkaita löytämään mieluisia matkustuskohteita, hotelleja ja ravintoloita muiden asiakkaiden jättämien arvosteluiden perusteella. Alustalle on jätetty yli miljardi arvostelua noin 8 miljoonalle eri yritykselle/palvelulle ympäri maailman. Myös TripAdvisors julkisti toisen vuosineljänneksen tuloksensa eilen 3.8.2023. TripAdvisors raportoi 494 miljoonan dollarin liikevaihdon (kasvua 18 %). -> Analyytikoiden ennuste 473 miljoonaa dollaria Yhtiön Non-GAAP laimennettu osakekohtainen tulos oli Q2:lla 0,34 dollaria. -> ennuste: 0,36 dollaria. TripAdvisors saavutti yhtiön johdon mukaan toisella neljänneksellä terveellisen liikevaihdon kasvun, mikä oli pitkälti yhtiön kokemustoimialan Viatorin ansiota. Viatorin liikevaihto kasvoi 59 % neljänneksellä. Kohonneet kustannukset rasittivat kuitenkin TripAdvisorsin kannattavuutta, joka laski vertailukaudesta. Erityisesti kohonneet markkinointi- ja myyntikustannukset, sekä henkilöstökustannukset söivät kannattavuutta. TripAdvisors ilmoitti aloittaneensa säästötoimet kannattavuuden parantamiseksi. Toimenpiteistä merkittävin on TripAdvisorsin pääliiketoiminnan henkilöstön vähentäminen. Hilton Worldwide Holdings Hilton Worldwide Holdings* on yksi maailman tunnetuimmista majoitussektorin yhtiöistä. Hilton omistaa, pyörittää ja vuokraa muun muassa hotelleja ja lomakohteita Yhtiö ja sen franchise-yrittäjät hallinnoivat, omistavat ja vuokraavat yli seitsemää tuhatta kiinteistöä 123 eri maassa. Huoneita yhtiön kiinteistöissä on yhteensä yli 1,1 miljoonaa. Hiltonin juuret ovat 1900-luvun alussa, ja pörssiin yhtiö listautui New Yorkin pörssiin 1946. Hilton julkaisi toisen vuosineljänneksen tuloksensa heinäkuun 26. päivä. Toisella neljänneksellä yhtiön liikevaihto oli 2,66 miljardia dollaria (kasvua 18,8 %) -> ennuste: 2,54 miljardia dollaria Hiltonin liiketulos oli 674 miljoonaa dollaria ja osakekohtainen tulos oli 1,63 dollaria -> ennuste: 1,57 $ Kuluvan vuoden toisen neljänneksen kasvu oli Hilton Worldwide Holdingsin toimitusjohtaja Christopher J. Nassettan mukaan tulosta yhtiön brändien vahvasta kysynnästä. Katsauskaudella Hiltonin liikevaihto kasvoi kaikilla yhtiön toiminta-alueilla. Vahvan kasvun myötä myös yhtiön kannattavuus parani ylittäen Hiltonin oman ohjauksen. Q2-tuloksen yhteydessä Hilton Worldwide Holdings nosti ohjaustaan vuodelle 2023. Uuden ohjauksen mukaan yhtiön vertailukelpoinen RevPAR (=tulos per käytettävissä oleva huone) kasvaa 10-12 prosenttia edellisvuodesta (aiemmin: kasvaa 8-11 %). Yhtiö myös arvioi sen koko vuoden nettotuloksen olevan välillä 1,387 – 1,422 miljardia dollaria (aiemmin: 1,331 – 1,385 miljrd. $), ja oikaistun osakekohtaisen tuloksen olevan 5,93 – 6,06 dollaria (aiemmin: 5,68 – 5,88 $). Marriott International Marriott International* on toinen maailmanlaajuisesti tunnettu majoitusalan yhtiö. Marriottin luksushotellibrändeihin kuuluvat muun muassa JW Marriott ja Ritz-Carlton hotellit. Marriott International hallinnoi ja omistaa yli 8,5 tuhatta kiinteistöä 138 eri valtiossa. Vuonna 1953 listautuneella yhtiöllä on 62 miljardin dollarin markkina-arvo, mikä tekee Marriott Internationalista maailman kolmanneksi suurimman matkailuala yhtiön markkina-arvolla mitattuna. Marriott International julkaisi vuoden toisen kvartaalin tuloksensa 1.8.2023. Yhtiön liikevaihto oli katsauskaudella 6,08 miljardia dollaria (kasvua 14 %) -> analyytikoiden ennuste: 6,05 miljrd.$ Marriottin liiketulos oli neljänneksellä 1,1 miljardia dollaria ja osakekohtainen tulos oli 2,26 dollaria -> ennuste: 2,19 $ Marriottin toimitusjohtaja Anthony Capuanon mukaan maailmanlaajuisen matkustuksen kysyntä jatkoi korkealla tasolla vuoden toisella neljänneksellä, mikä tuki yhtiön tulosta. Capuanon mukaan Kiinan matkailu on palautunut nopeasti matkustusrajoitusten poistuttua tammikuussa. Muun muassa tämän ansiosta Marriottin toisen neljänneksen RevPAR nousi yli pandemiaa edeltäneen tason. Vaikka markkinaympäristö voi Marriott Internationalin johdon mukaan muuttua nopeastikkin, tukee yhtiön vahva tilaus kanta sen toimintaa. Tämän takia myös Marriott nosti ohjaustaan koko vuodelle 2023. Uuden ohjauksen mukaan yhtiö arvioi sen koko vuoden RevPAR:in olevan 12-14 % (aiemmin: 10-13 %). Yhtiön oikaistun osakekohtaisen tuloksen arvioidaan puolestaan olevan 8,36 – 8,65 dollaria (aiemmin: 7,97 – 8,42 $). Sijoittajan näkökulma Elokuun kolmas päiviä oli rankka tunnetuimmille matkailuosakkeille. Neljä kuudesta esittelemästämme yhtiöstä julkaisivat Q2-tuloksensa, ja päivän päätteeksi jokaisen yhtiön osake oli laskussa. Syy voi olla sama, kuin monilla Helsingin pörssin syklisillä osakkeilla Q2-tuloskaudella. Markkinoiden reaktio oli yhtiöiden tuloksiin nähden raju. Kaikki yhtiöt raportoivat vahvasta kysyntätilanteesta, ja useampi rikkoi ennätyksiä tuloksillaan. Ainoastaan Airbnb:n varattujen öiden ja kokemusten arvo (115,1 M$ vs. e117,6 M$), TripAdvisorsin EPS (0,34 $ vs. e 0,36 $) sekä Expedian liikevaihto (3,36 miljrd.$ vs. e 3,37 miljrd.$) jäivät analyytikoiden ennusteista. Missaukset eivät olleet missään määrin suuria, mutta ne nähtävästi riittivät huolestuttamaan osakemarkkinat. On mahdollista, että osakemarkkinat tulkitsevat nyt ennusteista jäämisen merkkinä siitä, että matkailusektorin noususuhdanne on tulossa päätökseen. Lukemalla matkailualan yhtiöiden viimeisimmät kvartaalitulokset, tulee kuitenkin hyvin selväksi, että matkailun kysyntä on ollut kuluvana vuonna todella vahvassa nosteessa. Yhtiöt myös arvioivat trendin jatkuvan vuoden toisella puoliskolla, eikä mikään ihme. Insider Intelligencen mukaan matkailun kysyntä oli vahvalla tasolla jo alkuvuodesta, vaikka korkealla laukkaava inflaatio ja nousevat korot kiristivät kuluttajan kukkaron nyörejä. Nyt markkinatilanne on näiltä osin jälleen parempi, minkä uskoisi vain tukevan matkailun kysyntää. Loppupeleissä tulos on osakekurssia eteenpäin ajava voima. Matkailuyhtiöiden tuloskunto näyttää olevan hyvällä mallilla, eikä kysyntäkään ole toistaiseksi ottanut suurempia kolhuja. Viime päivien kaltaiset kurssilaskut voivatkin siis tarjota hyviä ostopaikkoja sijoittajalle. Toki sykliset osakkeet ovat herkkiä markkinoiden epävarmuustekijöille, joten ostot kannattaa hajauttaa pidemmälle aikavälille. Matkailuosakkeet Osaketyökalussa Vertailimme tunnetuimpia matkailuosakkeita Sijoittaja.fi:n Osaketyökalussa. Työkalusta löytyvät kaikki esittelemämme yhtiöt, paitsi TripAdvisors. Matkailualan viime vuosien haasteet näkyvät osaketyökalun kokonaispisteytyksessä, jossa kaikki vertailun osakkeet jäävät keskitasoille tai hieman keskitason alapuolelle. Yhtiöiden osingonmaksu ei ole ollut kummoista, ja viime vuosien epävarmuudet näkyvät syklisten osakkeitten riskisyydessä. Sen sijaan kasvu- ja momenttipisteiltään matkailualan yhtiöt erottuvat edukseen. Huom! Vastajulkaistut tulokset voivat vaikuttaa pisteytyksiin. Arvostusluvuilla mitattuna matkailualan kärkiosakkeet eivät ole mahdottoman korkealle arvostettuja. Arvostusluvut ja muut sijoittajan tärkeimmät tunnusluvut löytyvät Osaketyökalusta. Sijoita matkailualan osakkeisiin ilman välityspalkkiota Kaikki tässä artikkelissa esitellyt osakkeet löytyvät eTorosta, josta niitä voi ostaa aitoina osakkeina ilman välityspalkkioita. Perinteiset pankit ja välittäjät perivät erityisesti ulkomaalaisista osakkeista korkeat välityspalkkiot, joten eToro sopii hyvin kansainvälisen hajautuksen työkaluksi. Avaa tili: rekisteröityminen on ilmaista. Hyödynnä Sijoittaja.fi:n neuvottelemia etuja (eToro tilittää edun manuaalisesti kuukausittain) ja rekisteröidy alla olevan linkin kautta. Harjoittele virtuaalisalkulla. Tee ensimmäinen talletus. Voit aloittaa kaupankäynnin 50 dollarilla. Voit käydä kauppaa osakkeiden ja ETF:ien lisäksi myös monissa muissa omaisuusluokissa. (*) Affiliate-linkki. Linkin kautta siirtyminen sivustolle ei aiheuta kuluja käyttäjälle. Tehdyistä tilauksista sivusto voi saada rahallisen korvauksen. airbnb kansainvälinen sijoittaminen matkailu osakkeet sijoitusideat