BlackRockin analyytikot: Tältä näyttää auton tulevaisuus Maailman suurin varainhoitotalo BlackRock kehottaa sijoittajia kiinnittämään huomionsa autoalan muutokseen. BlackRock uskoo autoalan muutosten järisyttävän tulevina vuosina lukuisia toimialoja, ei vain auto- ja teknologiateollisuutta. Muun muassa energia-, raaka-aine, kiinteistö- ja rahoitusalan yritykset tulevat saamaan osansa muutoksesta. Henri Heikinheimo 21.4.2017 autosektori BlackRock osakkeet sijoitusideat Maailman suurin varainhoitotalo BlackRock kehottaa sijoittajia kiinnittämään huomionsa autoalan muutokseen. BlackRock uskoo autoalan muutosten järisyttävän tulevina vuosina lukuisia toimialoja, ei vain auto- ja teknologiateollisuutta. Muun muassa energia-, raaka-aine, kiinteistö- ja rahoitusalan yritykset tulevat saamaan osansa muutoksesta. Yhteenveto Autoteollisuus on mullistumassa sääntelyn, kuluttajakysynnän muutoksen ja uuden teknologian myötä Sähköautot ja itsestään ajavat autot tulevat markkinoille vauhdilla Muutos koskee useita toimialoja, ei vain autoteollisuutta ja teknologiayhtiöitä 5 osaketta, joilla voit hyötyä muutoksesta Kaksi suurta muutosta: ADAS ja sähköajoneuvot Autoteollisuus on uusien haasteiden edessä sääntelyn kasvaessa, kuluttajakysynnän siirtyessä ja teknologiayhtiöiden mullistaessa alaa. Kaksi suurta muutosta tulevat olemaan kuljettajaa avustavat edistyneet järjestelmät (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) ja sähkökäyttöisten ajoneuvojen yleistyminen. Näiden nykyisin vielä kalliiden tekniikkojen hinnat tulevat laskemaan lähivuosina nopeaa vauhtia teknologisen kehityksen ja massatuotannon ajamina. Samalla jatkuvasti lisääntyvä sääntely pakottaa toimialaa tuomaan markkinoille yhä turvallisempia ja vähäpäästöisempiä ajoneuvoja. BlackRockin ennusteinen mukaan osittain itsestään ajavien ajoneuvojen määrä lähtee räjähdymäiseen kasvuun 2020-luvun alussa, ja lainsäädännön salliessa täysin autonomisten ajoneuvojen määrä alkaa kasvaa nopeasti vuodesta 2025 alkaen. Samaan aikaan akkujen, sähköautojen kalleimman osan (30-50 % auton hinnasta), hinta putoaa nykyisten arvioiden mukaan 73 % vuoteen 2030 mennessä. Autovalmistajat kriisissä Lähes kaikki autovalmistajat ovat ilmoittaneet suunnitelmistaan sähköautojen tuomiseksi lähivuosina päästövaatimusten kiristyessä ja teknologiayhtiöiden (mm. Tesla) tuodessa markkinoille yhä vaikuttavampia sähköautomalleja. Nämä suunnitelmat eivät tule kuitenkaan halvaksi, sillä sähköautot ovat valmistuskustannuksiltaan polttomoottorikäyttöisiä autoja kalliimpia, ja ne aiheuttavat perinteisille autovalmistajille valtavia lisäkustannuksia tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Erityisen suuria vaikeuksia sähköautojen tuomiseksi markkinoille tulee tuottamaan edullisen hintaluokan autovalmistajille, jotka saattavat joutua leikkaamaan jo ennestään pieniä katteitaan. Älypuhelin renkailla Teknologiateollisuudessa tulevaisuuden auto nähdään älypuhelimena renkailla. Erilaisten teknologiasektorin tuotteiden ja palveluiden määrä ajoneuvoissa lisääntyy jatkuvasti. Ensinnäkin tietokoneet ja tehokkaat prosessorit ovat välttämätön edellytys autonomisille ajoneuvoille. Arvioiden mukaan puolijohdeteknologian määrä sähköajoneuvoissa on kaksinkertainen perinteisiin polttomoottoriajoneuvoihin nähden. Lisäksi autonomiset ajoneuvot tarvitsevat kameroita, tutkajärjestelmiä ja erilaista sensoriteknologiaa. Toisena voittajana autoteollisuuden muutoksessa ovat ohjelmistoteknologiaa ja datayhteydeyksiä tarjoavat toimialat. Monet kuljettajaa avustavat edistyneet järjestelmät tarvitsevat jonkinlaisen datayhteyden. Ajoneuvojen välinen kommunikaatio, navigaatio, liikennetietojen lataaminen, musiikki, video ja monet muut toiminnot tarvitsevat toimivia yhteyksiä. Vuonna 2015 noin 35 % myydyistä ajoneuvoista oli jonkinlainen yhteys, vuoteen 2020 mennessä lähes kaikissa uusissa ajoneuvoissa tulee olemaan jonkinlainen datayhteys joko ajoneuvoon integroituna tai älypuhelimen yhteyttä hyödyntäen. Robottiautojen valtakunta BlackRock uskoo maailmalla kimppakyytipalveluiden suosion jatkavan kasvuaan ja nopeuttavan itsestään ajavien ajoneuvojen käyttöönottoa. Itsestään ajavan ajoneuvon kyydissä kustannukset kilometriä kohden voivat olla jopa 40 % omalla autolla ajamista pienemmät. Itsestään ajavien ajoneuvojen käyttöönotolla voi olla myös muita yllättäviäkin vaikutuksia. Useissa kaupungeissa parkkipaikat peittävät jopa kolmasosan kaupunkien pinta-alasta. Jaetussa käytössä olevat itsestään ajavat ajoneuvot voivat kasvattaa autojen käyttöastetta huomattavasti, mikä vähentäisi tarvetta parkkipaikoille ja parkkihalleille. Vähentynyt parkkeerauksen tarve saattaa laskea tonttimaan hintaa kaupungeissa, ja tarjota tilaa uusille rakennushankkeille. BlackRock suosittelee kiinteistösijoittajia etsimään hyvillä sijainneilla varustettuja kiinteistöjä, joiden parkkeeraustiloja on mahdollista muuttaa uudenlaiseen käyttöön. Sähköautojen vaikutus öljyn kulutukseen? BlackRockin mukaan sähkökäyttöisillä ajoneuvoilla ei tule olemaan lähivuosina merkittävää vaikutusta öljyn kulutukseen. Pitkällä aikavälillä vaikutus on kuitenkin merkittävä. Yli puolet maailman öljynkulutuksesta on liikenteen aiheuttamaa. Esimerkiksi 25 miljoonaa sähköautoa teillä pientäisi 2,5 % maailman polttoaineen kysyntää. BlackRock uskoo öljyn kysynnän saavuttavan huippunsa vuonna 2030, mutta pitää mahdollisena kysyntähuipun saavuttamista aiemminkin mikäli akkujen hinnat laskevat odotettua nopeammin. Lähde: BlackRock Investment Institute, Future of the vehicle, Winners and losers: from cars and cameras to chips, Huhtikuu 2017. TOP 5 osakkeet autoalan muutoksesta hyötymiseen autosektori BlackRock osakkeet sijoitusideat
Yhteenveto Autoteollisuus on mullistumassa sääntelyn, kuluttajakysynnän muutoksen ja uuden teknologian myötä Sähköautot ja itsestään ajavat autot tulevat markkinoille vauhdilla Muutos koskee useita toimialoja, ei vain autoteollisuutta ja teknologiayhtiöitä 5 osaketta, joilla voit hyötyä muutoksesta Kaksi suurta muutosta: ADAS ja sähköajoneuvot Autoteollisuus on uusien haasteiden edessä sääntelyn kasvaessa, kuluttajakysynnän siirtyessä ja teknologiayhtiöiden mullistaessa alaa. Kaksi suurta muutosta tulevat olemaan kuljettajaa avustavat edistyneet järjestelmät (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) ja sähkökäyttöisten ajoneuvojen yleistyminen. Näiden nykyisin vielä kalliiden tekniikkojen hinnat tulevat laskemaan lähivuosina nopeaa vauhtia teknologisen kehityksen ja massatuotannon ajamina. Samalla jatkuvasti lisääntyvä sääntely pakottaa toimialaa tuomaan markkinoille yhä turvallisempia ja vähäpäästöisempiä ajoneuvoja. BlackRockin ennusteinen mukaan osittain itsestään ajavien ajoneuvojen määrä lähtee räjähdymäiseen kasvuun 2020-luvun alussa, ja lainsäädännön salliessa täysin autonomisten ajoneuvojen määrä alkaa kasvaa nopeasti vuodesta 2025 alkaen. Samaan aikaan akkujen, sähköautojen kalleimman osan (30-50 % auton hinnasta), hinta putoaa nykyisten arvioiden mukaan 73 % vuoteen 2030 mennessä. Autovalmistajat kriisissä Lähes kaikki autovalmistajat ovat ilmoittaneet suunnitelmistaan sähköautojen tuomiseksi lähivuosina päästövaatimusten kiristyessä ja teknologiayhtiöiden (mm. Tesla) tuodessa markkinoille yhä vaikuttavampia sähköautomalleja. Nämä suunnitelmat eivät tule kuitenkaan halvaksi, sillä sähköautot ovat valmistuskustannuksiltaan polttomoottorikäyttöisiä autoja kalliimpia, ja ne aiheuttavat perinteisille autovalmistajille valtavia lisäkustannuksia tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Erityisen suuria vaikeuksia sähköautojen tuomiseksi markkinoille tulee tuottamaan edullisen hintaluokan autovalmistajille, jotka saattavat joutua leikkaamaan jo ennestään pieniä katteitaan. Älypuhelin renkailla Teknologiateollisuudessa tulevaisuuden auto nähdään älypuhelimena renkailla. Erilaisten teknologiasektorin tuotteiden ja palveluiden määrä ajoneuvoissa lisääntyy jatkuvasti. Ensinnäkin tietokoneet ja tehokkaat prosessorit ovat välttämätön edellytys autonomisille ajoneuvoille. Arvioiden mukaan puolijohdeteknologian määrä sähköajoneuvoissa on kaksinkertainen perinteisiin polttomoottoriajoneuvoihin nähden. Lisäksi autonomiset ajoneuvot tarvitsevat kameroita, tutkajärjestelmiä ja erilaista sensoriteknologiaa. Toisena voittajana autoteollisuuden muutoksessa ovat ohjelmistoteknologiaa ja datayhteydeyksiä tarjoavat toimialat. Monet kuljettajaa avustavat edistyneet järjestelmät tarvitsevat jonkinlaisen datayhteyden. Ajoneuvojen välinen kommunikaatio, navigaatio, liikennetietojen lataaminen, musiikki, video ja monet muut toiminnot tarvitsevat toimivia yhteyksiä. Vuonna 2015 noin 35 % myydyistä ajoneuvoista oli jonkinlainen yhteys, vuoteen 2020 mennessä lähes kaikissa uusissa ajoneuvoissa tulee olemaan jonkinlainen datayhteys joko ajoneuvoon integroituna tai älypuhelimen yhteyttä hyödyntäen. Robottiautojen valtakunta BlackRock uskoo maailmalla kimppakyytipalveluiden suosion jatkavan kasvuaan ja nopeuttavan itsestään ajavien ajoneuvojen käyttöönottoa. Itsestään ajavan ajoneuvon kyydissä kustannukset kilometriä kohden voivat olla jopa 40 % omalla autolla ajamista pienemmät. Itsestään ajavien ajoneuvojen käyttöönotolla voi olla myös muita yllättäviäkin vaikutuksia. Useissa kaupungeissa parkkipaikat peittävät jopa kolmasosan kaupunkien pinta-alasta. Jaetussa käytössä olevat itsestään ajavat ajoneuvot voivat kasvattaa autojen käyttöastetta huomattavasti, mikä vähentäisi tarvetta parkkipaikoille ja parkkihalleille. Vähentynyt parkkeerauksen tarve saattaa laskea tonttimaan hintaa kaupungeissa, ja tarjota tilaa uusille rakennushankkeille. BlackRock suosittelee kiinteistösijoittajia etsimään hyvillä sijainneilla varustettuja kiinteistöjä, joiden parkkeeraustiloja on mahdollista muuttaa uudenlaiseen käyttöön. Sähköautojen vaikutus öljyn kulutukseen? BlackRockin mukaan sähkökäyttöisillä ajoneuvoilla ei tule olemaan lähivuosina merkittävää vaikutusta öljyn kulutukseen. Pitkällä aikavälillä vaikutus on kuitenkin merkittävä. Yli puolet maailman öljynkulutuksesta on liikenteen aiheuttamaa. Esimerkiksi 25 miljoonaa sähköautoa teillä pientäisi 2,5 % maailman polttoaineen kysyntää. BlackRock uskoo öljyn kysynnän saavuttavan huippunsa vuonna 2030, mutta pitää mahdollisena kysyntähuipun saavuttamista aiemminkin mikäli akkujen hinnat laskevat odotettua nopeammin. Lähde: BlackRock Investment Institute, Future of the vehicle, Winners and losers: from cars and cameras to chips, Huhtikuu 2017. TOP 5 osakkeet autoalan muutoksesta hyötymiseen autosektori BlackRock osakkeet sijoitusideat